Storm P. på skemaet

Mekaniske maskiner og skøre opfindelser har den sidste måned sat Bjedstrup Skole på den anden ende

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Storm P. har ikke levet forgæves. 'Her kan man kigge ind, hvis der kommer politi', siger seksårige Theodor og peger på en stor stjernekikkert, som er monteret på stangen af en gammel herrecykel.

Hans ivrige blik springer videre til bagagebæreren, hvor der hænger en udtjent kaffemaskine med et røgelseskar plantet midti som en gylden skorsten.

'Og den der er til, når man skal lave kaffe på cykelturen. Slangerne derovre puster luft ned til hjulet, og hvis man sveder, kan man få et brusebad', fortæller han.

Den transformerede jernhest med stigbøjler på pedalerne er blot en af mange fantasifulde opfindelser, som de 125 elever på Bjedstrup Skole ved Ry har konstrueret i den forløbne måned, hvor alle skolens aktiviteter har stået i Storm P.'s tegn. Projektet er støttet med 25.000 kroner af Dansk Naturvidenskabsformidling, og skolens 13 lærere har forberedt det hele foråret. Lige før sommerferien havde de besøg af forfatteren Poul Kragelund, der har skrevet en bog om Storm P.

'Mange af os har ikke en naturlig tilgang til natur og mekanik, og skulle vi formidle projektet optimalt til børnene, skulle vi først finde gejsten hos os selv. Alle har kastet sig ud på det dybe vand, og det har været utroligt lærerigt og spændende at se hinanden i helt nye roller. Vi har været nødt til at erkende vores svage sider og supplere og hjælpe hinanden', siger skoleleder Kirstin Pinstrup Thomsen, der selv har deltaget i projektet sammen med lærere og elever.

Stor opbakning

Også forældrene har været på skolebænken op til projektet.

'Før vi gik i gang, indbød vi forældrene. I stedet for at snakke lod vi dem vælge sig ind på forskellige Storm P.-værksteder - for eksempel et opfinderværksted, hvor de lavede kuglebaner og alt muligt. De var næsten ikke til at drive hjem! Den aften har betydet en fantastisk opbakning til projektet: Forældrene forstår, hvad vi har gang i. De har selv oplevet gejsten og udfordringerne', fortæller skolelederen. Forældrene er blevet positive medspillere og var mere end gavmilde, da skolen bad om skrot til opfindelserne.

'Det er helt fantastisk, hvad vi har fået af ting. Et barn kom med en gammeldags rejsegrammofon med håndsving og det hele. Vi har haft masser af gode materialer, og det har virkelig sat gang i fantasien. Vi er glade for genbrugstanken, og det er godt at få virkeligheden vendt på hovedet - et cykelhjul er ikke bare et hjul. Pludselig kan det blive til noget helt andet. Børnene har virkelig været tændte. De har fordybet sig i projektet og har fabuleret videre over tingene'.

Mesterlære

En vigtig brik i projektet har været den århusianske multikunstner Lars Høygaard. Han har tidligere lavet mekaniske maskiner og installationer til Roskilde Festivalen, Århus Festuge og flere udenlandske festivaler. Alle elever har på skift været i mesterlære hos ham. Lars Høygaard har specielt været tilknyttet to fællesprojekter. De mindste børn har lavet maskinen Sandvitsen, der kan flytte sand. Skolen største elever - 3.-6. klasse - arbejder på en større konstruktion, hvor et sindrigt system af cykel- og tandhjul, under metallisk hvæsen og hvinen, sætter gang i blandt andet et jakkesæt og en hysterisk dansende natkjole.

'Lars har hjulpet børnene med at føre tingene ud i livet. De har fået lov til at prøve deres ideer af. Han har også været garanten for et højt fagligt niveau. Det er vigtigt, at børnene oplever, at deres ting kommer til at fungere', siger Kirstin Pinstrup Thomsen.

Projektet har budt på andet end bygning af maskiner.

'Vi har et helt bjerg af bøger om Storm P. og hans alsidige arbejde til at ligge på biblioteket. Mange elever er helt af sig selv kommet tidligt om morgenen og har læst og læst. De har været ret sure over, at de ikke måtte låne bøgerne med hjem. Det er dejligt at opleve et omvendt krav, og vi håber, at de tager læselysten med sig i det fremtidige skolearbejde', siger Kirstin Pinstrup Thomsen.

Lotte Edberg Loveless er freelancejournalist

Mål for projektet:

- At more sig og at bruge humor som problemløsning/værktøj.

- At lære om Storm P.

- At lære om teknik, mekanik, energi og bevægelse blandt andet ved at se på Storm P.'s maskiner. Nogle ting kan laves for at lette hverdagen, mens andre opfindelser rummer sjove, men besværlige processer for at løse et forholdsvist let problem.

- At lære at ændre/forbedre en situation/maskine.

- At lære om Danmark på Storm P.'s tid.

Powered by Labrador CMS