Folkeskolens leder:

Hverdagsevalueringer

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ledende artikel som denne bør man kunne læse og forholde sig til uden først at skulle læse noget andet, så evalueret med den målestok dumper Folkeskolens lederskribent i denne uge.

Men når man nu er dumpet, så kunne man nøjes med bare at skrive til øjeblikkets frontkæmpere om mobning, faglighed og evaluering:

Inden I mener mere om, hvordan folkeskolen kan frelses, så læs først lige reportagen inde i bladet om en lærers hverdag. Og prøv for fremtiden at sende jeres forkromede meninger og politiske snuptagsløsninger gennem et tilsvarende virkelighedsfilter, inden I fyrer dem af.

Opfordringen kan udvides til også at gælde Finansministeriets foregangsudregnere, økonomitænkerne i Kommunernes Landsforening og F2000-planlæggere i alle lejre. Se på elevernes og lærernes hverdag, som den for eksempel leves i Eli Nybos 3. klasse.

Hvad har I så at sige? Om for eksempel lærermobning, klasseundervisning eller ansvar for egen læring? Eller om at presse mere arbejde ud af lærerne?

Her kan læseren med fordel spare sin dyrebare tid ved at droppe resten af denne side og bladre frem til side 24 og læse reportagen: 'Børn kan være noget så nollervårne'.

Men til vanelæsere - der helst læser én tekst færdig ad gangen - er der en bid fra reportagen:

. . . drengen læser højt: '. . . man siger, at koen tygger drøv. Koen hører til oksefamilien, og alle okser og får, geder og hjorte er dværgtyggere . . .'.

'D-r-ø-v-tyggere, hehmm, drøv!' afbryder Eli Nybo sin elev, mens hun prøver at kvæle den latter, som bobler i brystet på hende . . .'.

Og her er så et spørgsmål til overvejelse: mobber læreren eleven med sin latter? Men vent venligst med at svare, indtil citatet er læst i sin sammenhæng. I diskussionen om mobning, som den foregår i dagspressen og i Børnerådets og Skole og Samfunds udspil, glemmes hverdagssammenhængene nemlig alt for ofte. Mobning skal bekæmpes - på alle niveauer. Men hvornår er en lærer for grov, og hvornår er det nødvendigt, at han eller hun provokerer og holder fast over for elever?

Den slags spørgsmål gives der ikke enkle svar på - og altså: læs lige reportagen.

Og vurdér så for eksempel også, om det er god eller dårlig pædagogik, at læreren får en 1. klasse til at smide læsebøgerne ud ad vinduet, og at hun selv smider elevers kakaokrus langt ind i roemarken.

Overvej derefter venligst, hvor krydset skal sættes i et evalueringsskema, der skal fortælle noget væsentligt om denne lærers arbejde.

Eller overvej, hvordan en politiker kan sætte tal og tabeller om læreres undervisning på partiets Internet-hjemmeside, så forældre og andre kan foretage meningsfulde sammenligninger af læreres præstationer!

Visse debattører og politikere kan være noget så nollervårne. Men det er ikke dét, der skal evalueres i dag; deres hverdag handler jo hverken om at lære noget eller om at lære andre noget, men om at markere sig bedst.

Og husk så lige: Ovenstående tekst var ikke en rigtig leder. Men husk først og fremmest dagligdagens udfordringer. Det er dér - i hverdagen - det vigtige, det svære og alt det sjove foregår. Læs det selv i reportagen.

-th

Er det god eller dårlig pædagogik, at læreren får en første klasse til at smide læsebøgerne ud ad vinduet