Debat

En ministers erkendelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ubetinget det mest relevante og opmuntrende spørgsmål, der er blevet stillet i al den tid, den redelige, faglige undervisning har været fordrevet fra den danske folkeskole. Ingen sinde siden den socialdemokratiske lighedsideologiske udtværing af folkeskolens undervisning blev udtænkt i årene op til 1975-loven, er et så erkendelsesmættet og relevant spørgsmål blevet stillet. Og så oven i købet af en undervisningsminister.

Efter at undervisningsminister Margrethe Vestager i Folkeskolen nummer 40 har konstateret, at meget tyder på, at de ressourcestærke elever bliver i 10. klasse, stiller hun spørgsmålet: Hvordan er der så plads til, at de stille elever kan blomstre? Uden den sædvanlige virkelighedsfordrejende henvisning til undervisningsdifferentieringens mirakuløse virkning over for udelthedens uddannelsesødelæggende hærgen og uden det sædvanlige stupide nonsens om elevernes ansvar for egen læring indeholder undervisningsministerens spørgsmål en klarog realistisk indrømmelse af, at intet af alt dette hokuspokus har nogen virkning i den danske folkeskole. For hvis man blander bogligt stærke med bogligt svage i 10.-klasserne, så taber de svage med eller uden de magiske besværgelser. Og Margrethe Vestager ønsker åbenbart ikke, at den katastrofale fadæse, som folkeskoleloven er år-sag til, skal hærge i 10.-klasserne. Her skal de svage have deres chance. Altså må de ressourcestærke placeres andre steder. Et tydeligere forsvar for den delte folkeskole kan næppe tænkes fra nogen politiker i dag.

Vagn Madsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Brønderslev

Powered by Labrador CMS