Et pædagogisk kvantespring

Lærerne må være klar over, at deres it-kundskaber bliver eksponeret op på storskærm, når de arbejder med whiteboards

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder Lisa Christensen på Rugkobbelskolen i Aabenraa er begejstret for interaktive whiteboards. Ikke alle lærere bruger dem lige meget, men de fleste er glade for at integrere dem i undervisningen, og man ønsker at få flere tavler, så alle klasser får adgang til dem - heriblandt specialklasserne, hvor der på andre skoler er gode erfaringer med teknikken.

»I de 30 år, jeg har haft med folkeskolen at gøre, har jeg ikke oplevet større pædagogisk kvantespring. Lige pludselig sker der nogle nye ting. De lærere, der arbejder med interaktive whiteboards, begynder pludselig at tænke på en anden måde. Der er sket et paradigmeskift og et værdispring«.

Men ...

»Processen kører ikke af sig selv. Man når hurtigt et brugsstade, hvor man ikke kommer længere, medmindre man er meget opmærksom på, at der skal en fortsat udvikling til. Vi bliver nødt til at stikke næsen ned i hverdagen og se, hvordan det går. Er der behov for egentlig uddannelse, eller er der behov for, at man kan inspirere hinanden? Derfor har vi nedsat en it-gruppe og oprettet et it-dialogforum, der har fokus på, hvordan vi kan udvikle brugen af tavlerne«, siger hun.

En balance

Lisa Christensen mener ikke, at det er et mål i sig selv at få lærerne til at bruge de elektroniske tavler så meget som muligt. Det centrale er, at man udnytter de pædagogiske muligheder, som det giver, at alle medier bliver tilgængelige i klassen.

»Der er hele tiden en balance mellem tilgængelighed, lærernes kompetencer og så selvfølgelig økonomi. Men jeg er ikke i tvivl om, at det giver bonus at flytte medierne derhen, hvor børnene er. Undervisningen bliver dynamisk på en helt anden måde«, siger skolelederen.

I år starter Rugkobbelskolen fire kurser: Et begynderkursus, et kursus om at undersøge, hvordan man kan bruge multimedier og interaktive whiteboards, en studiekreds om interaktivitet i undervisningen og en studiekreds om at finde undervisningsforløb i udlandet.

Desuden har skolen udnævnt it-resursepersoner, som andre lærere kan trække på, hvis de er usikre på, hvordan de skal bruge whiteboardet i konkrete sammenhænge.

De tilbud er afgørende for at komme videre, mener skolens it-vejleder Carsten Borre Larsen. Det samme er det, at lærerne er med på projektet.

»Det nytter ikke noget, at man indfører interaktive whiteboards hen over hovedet på lærerne. De skal være med på at leve op til nogle helt enkle krav. For det første skal de være parate til at benytte de muligheder, som den nye teknik giver, de skal have helt enkle færdigheder, for eksempel når det gælder om at søge på nettet, og de skal være bevidste om, at de fungerer som rollemodeller for eleverne. Lærernes it-kundskaber bliver eksponeret op på skærmen. Det må de være klar over«.