Folkeskolens leder:

Undersøgelser viser

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først det positive:

- Unge dyrker sport som aldrig før, viser en ny undersøgelse, der omfatter mere end 2.000 unge mellem 15 og 18 år. Undersøgelsen er fra Københavns Universitet.

Og så de negative:

- Flere og flere børn bliver fede. Hvert femte barn er enten helt inaktiv eller rører sig så lidt, at det stort set aldrig bliver forpustet, viser en undersøgelse, der omfatter samtlige elever fra 3. til 9. klasse i Svendborg Kommune. Undersøgelsen er fra Odense Universitet.

- Tallene bekræftes af endnu en undersøgelse fra Københavns Universitet. Den omfatter 4.000 børn og unge mellem 11 og 15 år.

Forskerne leder efter noget forskelligt og finder noget forskelligt.

Den første undersøgelse viser, at 72 procent af både drengene og pigerne dyrker sport eller anden form for motion, mens det for ti år siden kun var 64 procent. Det går altså godt. Og det går fremad. På det område.

Undersøgelsen viser også, at tv ikke er passiviserende, som mange hævder eller frygter. De unge, der ser mest tv, læser også flest bøger. - De er aktive både i den virtuelle og den reelle verden, som undersøgelsens leder, lektor, cand. phil. Kirsten Drotner siger til Folkeskolen.- Men det er ikke nok. Det er langtfra nok, mener lektor Karsten Froberg. - Ud fra et sundhedsperspektiv er det bekymrende med en restgruppe på 20 procent! Og adressen på problemernes løsning er forskerne enige om. Den er - selvfølgelig: Folkeskolen! Drotner, der forsker i medier, ønsker, at skolen skal give børn og unge 'nogle grundlæggende redskaber til at forstå og handle i forhold til den medievirkelighed, der er en så fundamental del af vor moderne kultur.' Og Froberg, der forsker i idræt, mener, at 'faget idræt må sættes ind i en større sammenhæng' . Begge forskere har sikkert ret, og selvfølgelig er der forhold i hverdagen, som lærerne kan ændre. Men hvad kan skolen gøre - overordnet set? I den nye læreruddannelse fylder medier ikke meget. Ja, det er end ikke muligt at vælge mediekundskab som liniefag. Og kroppen i skolen?

Selv om undersøgelser viser, at fysisk aktivitet producerer brændstof til hovedet, så går tendensen i den modsatte retning. For som bekendt har andre undersøgelser også vist, at det ikke står godt til med læsning.

Derfor skal hovederne bøjes over bogen. Jo før jo bedre, jo længere jo bedre. Mener mange.

En ny svensk undersøgelse har ganske vist lige vist, at børnehavebørn, der får lov at lege i skoven, har nemmere ved at koncentrere sig, er sværere at distrahere, lytter bedre, er mindre rastløse og har meget lettere ved at modtage og forstå en besked. Men se om de hjælper.

Undersøgelser viser ganske vist, at forældre er imod en tidligere skolestart. Derfor begynder skolen bare i børnehaven. Med at lade børn lege stillelege med speoget.

Mindst 20 procent bliver tabere. Men resten bliver sikkert gode. Til læsning, matematik, medier og idræt.

Og så har for alvor vi drevet det vidt.

-th

Læs side 4 og 10

Unge dyrker sport som aldrig før, men hver femte barn er inaktiv og mange er for fede