Alveoler rimer på gajoler

Hovedbanegården i brug som et stort klasselokale som afslutning på naturvidenskabsuge

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Travle mennesker på Københavns Hovedbanegård stopper lige op et øjeblik i skyndingen, men blikket bedrager dem ikke. Der står rent faktisk fire drenge og skærer i et hjerte og puster luft i et par lunger. Fra et får altså. Det er afslutningen på Dansk Naturvidenskabsfestival, der fandt sted i sidste uge.

Nogle københavnske skoler havde valgt at deltage i naturvidenskab på hovedbanegården. Her var planetarium, stjernebilleder i sorte bokse, vindmøller, plancher om rumhøns og roterende karse samt en masse børn, der gerne fortalte de forbipasserende, hvad det var, de havde beskæftiget sig med.

Jimmy, Stig og Daniel fra 7. klasse på Sundbyøster Skole viser, at lungevæv kan flyde på vand, mens hjertevæv falder til bunds i karret.

'Mange tror, at lungerne er som en ballon med luft indeni, men det er de ikke. De er som en klump kød, men med luftkamre i', fortæller de under demonstrationen.

'De luftkamre hedder - det er det svære - alveoler. Vi kan huske det, fordi det rimer på gajoler', siger de grinende.

I en stor frysetaske ved siden af bordet har de friske forsyninger af lunger og hjerter.

Fra de andre borde kommer elever og kigger. Mange vil gerne prøve at skære i hjertet og lungerne med skalpellen, mens 7.-klasse-drengene holder på organerne.

Ved siden af drengene bliver en raket fyret af efter at være blevet pustet op med luft. Det er der en del, der gerne vil prøve, ligesom planetariet henne i det lille runde telt har mange besøgende.

Herinde kan man se stjernehimlen, mens et par piger fra 4. klasse på Bellahøj Skole udpeger forskellige stjernebilleder og fortæller en drabelig historie om et par af dem. Historien indeholder både hekse, et afhugget hoved, et skjold, man kan spejle sig i, og en konge.

Rasmus fra 2. klasse på Bellahøj Skole sidder med et tellurium, der viser jordens og månens bevægelser i forhold til hinanden og til solen.

'Faktisk kan man godt lige se Danmark dér, hvis man kigger godt efter', forklarer Rasmus og peger på en uendelig lille plet på jorden.

'For nylig har man fundet ud af, at Pluto er med i solsystemet. Og Pluto er en meget kold planet. Egentlig troede jeg, at det var en meget varm planet'.

Han fortæller, at det har været en sjov måde at arbejde på i de par uger, klassen har beskæftiget sig med astronomi, for så har de ikke haft lektier for. De har også udgivet en avis om stjerner og planeter.

På Rødkilde Skole har en klasse beskrevet et økosystem med høns i en rumsonde. De har også forsøgt sig med at dyrke karse på en roterende plade. Karsen vil nemlig gro opad, selv om pladen drejer rundt hele tiden. Problemet har bare været, at pladen har kørt for hurtigt, så karsen hele tiden røg af i rotationen.

Ved siden af beskriver eleverne en besætning på en rumraket. To astronauter til at styre, en mekaniker til at reparere, hvis noget går i stykker, en læge og en sygeplejerske til de syge, og hvis én skulle føde et barn, og så en lærer, så børnene kan lære noget. Det er minimumsbesætningen på sådan en rumraket, der i øvrigt vejer det samme som 750 elefanter.

hela

Rasmus fortæller om planeterne. For eksempel ved han nu, at Pluto er en meget kold planet

Lungerne kan pustes op, så man rigtig kan se, hvordan de svulmer, når alle alveolerne fyldes med luft