Debat

Tosprogede i Danmark og Sverige

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lektor Bergthóra Kristjánsdóttir stiller mig i bagsmækken i Folkeskolen nummer 2 et relevant spørgsmål om, hvorvidt og hvornår den sammenlignende undersøgelse af indsatsen over for tosprogede elever i Danmark og Sverige, som formandskabet for Skolerådet har besluttet at igangsætte, vil blive gennemført. Det korte svar er, at undersøgelsen er på vej. Og der skal ikke herske tvivl om, at den har høj prioritet.

Vi har først og fremmest valgt at udskyde den, fordi OECD er i gang med et review om indsatsen over for indvandrere og efterkommere i flere europæiske lande, herunder Danmark. Det er formandskabets vurdering, at det ikke er hensigtsmæssigt at igangsætte den svensk-danske undersøgelse uden at kende OECD's rapport, der skulle være lige på trapperne. Så snart vi kender rapportens resultater, er vi klar til at igangsætte den svensk-danske undersøgelse. Planen er, at den første del er klar i foråret 2011. Vi har planlagt flere undersøgelser - både kvantitative og kvalitative - så undersøgelsen vil formentlig blive offentliggjort ad flere omgange.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at formandskabet har igangsat flere undersøgelser med fokus på elevgrupper, hvor folkeskolens indsats kan forbedres. Blandt andet om, hvad der kendetegner skoler, hvor fagligheden er i top, herunder skoler, der løfter elever med svag social baggrund, samt en undersøgelse om folkeskolens betydning for unges påbegyndelse og gennemførelse af ungdomsuddannelse. Begge undersøgelser forventes helt eller delvist offentliggjort i foråret 2011.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler