Debat

International solidaritet

vi kan gøre en forskel

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overalt i verden står lærerne i front. For at sikre god undervisning og for at forsvare demokrati og social refærdighed. Den opgave og det ansvar er forpligtende for den enkelte lærer hver eneste dag. Og overalt i verden er det lærerorganisationernes ret og pligt at kæmpe for lærernes rettigheder og for de fælles værdier.

Desværre oplever vi i mange lande angreb på læreres muligheder for at leve op til deres ansvar, og vi ser eksempler på undertrykkelse af elementære menneskerettigheder som ytringsfrihed og foreningsfrihed.

Terrorangrebet mod Skole nummer 1 i byen Beslan i Nordossetien er et uhyggeligt angreb på værdier, som alle lærere har til opgave at forsvare. Det kan og skal vi tage afstand fra. De urimelige overgreb i Tjetjenien kan ikke bekæmpes med terror.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

De lærere, der overlevede angrebet, står i en uhyre vanskelig situation, hvor de har en helt speciel opgave, når skolen og samfundet skal bringes til at fungere efter de forfærdelige begivenheder. De har brug for vores kollegiale opbakning og solidaritet. Og vi kan i fællesskab gøre en forskel ikke alene i ord, men også i handling ved at støtte den indsamling, som foreningen har iværksat.

En anden form for konkret støtte har Danmarks Lærerforening gennem de seneste måneder iværksat i forhold til den tyrkiske lærerorganisation, Egitim-Sen.

På verdenslærerkongressen i Brasilien blev vi bekendt med, at den tyrkiske rigsadvokat havde krævet Egitim-Sen lukket. En domstol i Ankara gav den 13. juli organisationen 60 dage til at ændre sine vedtægter, der forsvarer undervisning på modersmålet og minoriteters ret til egen kultur. Det skulle være i modstrid med den tyrkiske grundlov, som fastslår, at republikkens officielle sprog er tyrkisk.

Kongressen vedtog en resolution rettet til den tyrkiske regering. Resolutionen tog skarpt afstand fra anklagen. Og efterfølgende fulgte Danske Underviserorganisationers Samråd op med henvendelser til den tyrkiske ambassade og regering, den danske udenrigsminister og parlamentarikere i såvel Folketing som Europaparlament. Flere lærerorganisationer i andre lande tog tilsvarende initiativer.

Det gav opmærksomhed og opbakning fra adskillige parlamentarikere. Dermed blev der sat politisk fokus på Tyrkiet, der gerne vil ind i EU. Og i sidste uge deltog hovedstyrelsesmedlem Peter Hess-Nielsen sammen med andre internationale observatører i retssagen mod Egitim-Sen.

Presset på Tyrkiet gav resultat: Domstolen afviste kravet om lukning af Egitim-Sen.

Sejren over de tyrkiske myndigheder viser, at vi sammen med andre kan gøre en forskel. Det er vedholdenhed, solidaritet og sammenhold, som giver resultater i kampen mod undertrykkelse og snæversyn også i et internationalt perspektiv.

Stig Andersen er næstformand for Danmarks Lærerforening