Debat

Et ekstra blad

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at der i Ekstra Bladets aktuelle annonceforsøg på at få statsministeren i tale via skoledebatten henvises til Danmarks Pædagogiske Institut på en måde, der kan gøre læserne usikre på, hvorvidt Danmarks Pædagogiske Institut har forbindelse til kampagnen og dens såkaldte resultater. Tillad mig derfor at fremkomme med følgende præcisering.

Danmarks Pædagogiske Institut hverken kan eller vil forholde sig til, hvem der køber instituttets produkter. Vi har skabt diagnostiske prøver - og vil fortsætte med at skabe diagnostiske prøver - der kan anvendes som afsæt for relevante samtaler om standpunkter og udviklingsretninger. Instituttet er lige så lidt som andre, der skaber instrumenter, herre over, hvordan de bliver anvendt.

En læsekonsulent med berøring til Danmarks Pædagogiske Institut henvender sig til instituttet og orienterer mig om, at hun er blevet bedt om at rette opgaver, som Ekstra Bladet har foranlediget. Jeg svarer, at Instituttet ikke har modtaget nogen henvendelse fra Ekstra Bladet og følgelig ikke på nogen måde er indblandet i Ekstra Bladets projekt. Foranlediget af henvendelsen tager jeg naturligvis kontakt med salgsafdelingen, som bekræfter, at man har ekspederet 600 diagnostiske læseprøver adresseret til Ekstra Bladet efter helt samme forretningsgang, som gælder en hvilken som helst anden bestilling.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Efterlods er der sket to ting:

Ekstra Bladet har - inden lanceringen - henvendt sig for at få tilladelse til at optrykke dele af de diagnostiske prøver som led i lanceringen af kampagnen. Instituttet har insisteret på gældende copyright og undslået sig.

Ekstra Bladet understreger med monoton konsekvens, at der ikke er tale om en videnskabelig undersøgelse. Danmarks Pædagogiske Institut forholder sig til videnskabelige undersøgelser, og jeg mener, at det ville være utidigt at kommentere kampagnen.

I ledelsen for Danmarks Pædagogiske Institut har vi drøftet, hvorvidt Ekstra Bladet tager Instituttets navn forfængeligt i en forstand, der kunne muliggøre et juridisk efterspil, men har med eksperthjælp konkluderet, at dette ikke er tilfældet.

Det er min opfattelse, at vi i demokratiets navn må leve med kampagner af denne art. At jeg tager afstand fra de kvikke konklusioner, er en anden sag.

Lars-Henrik Schmidt

direktør

Danmarks Pædagogiske Institut