Anmeldelse

Effektundersøgelse af psykodynamisk miljøterapeutisk døgnbehandling

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn, der har været udsat for traumer og utilstrækkelig omsorg, anbringes ofte på døgninstitutioner. Mange af disse børn har brug for hjælp. Blandt andet for at ændre børnenes relationer til andre mennesker, der som udgangspunkt ofte er præget af mistillid og angst.

Effektundersøgelsen har til formål at undersøge effekten af psykodynamisk miljøterapi i døgnbehandling.

Undersøgelsens glædelige budskab er, at indsatsen hjælper børnene. Undersøgelsen omfatter børn, der som udgangspunkt kunne karakteriseres som svært personlighedsforstyrrede. Alligevel viser undersøgelsens resultater, at børnene bedres gennem behandlingen. Børnene er efterfølgende bedre til at anvende deres evner i dagligdagen. De er mindre psykisk forstyrrede, har bedre selvtillid og selvrefleksion og har bedre kontakt med deres følelser. Børnene har desuden flere nuancerede, realistiske og positive forventninger til andre mennesker. Alt sammen kvaliteter, som må forventes at give børnene bedre mulighed for efterfølgende at magte livet.

Undersøgelsen viser også, at den positive udvikling er et resultat af den miljøterapeutiske indsats.

Bogen henvender sig primært til læsere, der har interesse i forskningens tilrettelæggelse, gennemførelse og resultater.