Anmeldelse

Portfoliopædagogik

Teamets kopimappe

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et er teori, noget andet er praksis. Forfatteren har tidligere udgivet en bog med samme titel med teorien bag portfoliopædagogik. Nu udgives så en kopimappe med praksisinspiration. Evaluering er kommet for at blive, og portfoliopædagogikken har virkelig noget at byde på i forhold til det at evaluere med den enkelte elev.

Denne kopimappe giver mange muligheder og konkret inspiration til at komme i gang. Nogle lærere vil synes, at forkopierede ark til at få eleverne til at brainstorme, lave mindmaps og 3-2-1-evaluering er overflødige, enten udarbejder disse lærere arkene selv, eller også bruges kridtet og det levende ord. For sådanne lærere vil en stor del af denne mappes redskaber være en i forvejen velintegreret del af deres undervisning. De lærere skal bare springe mappen over. Men for lærere og lærerteam, der mangler praksisforslag til, hvordan portfolio kan udmøntes i undervisningen, og hvordan tankerne kan formidles til forældre og kolleger, er her masser at hente.

Ud over kopiark bydes på overheads og en cd-rom med hele mappens indhold i en redigerbar wordfil og en trykklar pdf-fil, hvilket er en stor fordel, så kan hver lærer selv tilrette materialet til eget brug, samtidig med at arkene kan udfyldes elektronisk og dermed indgå direkte i elektroniske portfoliomapper.