Anmeldelse

Idebog sten / Vi undersøger sten

Metoder og aktiviteter til Natur/Teknik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Geografi virker ofte som det oversete fag i natur/teknik-undervisningen. Det er derfor særdeles tiltrængt med noget godt og kvalificeret undervisningsmateriale til denne del af det meget spraglede fag. Sten er altid noget, der optager børn i alle aldre, og noget, som alle børn kan forholde sig til. Ligeledes kan det også give en rigtig god indgang til et spændende forløb om jordens opbygning og meget andet.

Grundbogen - eller hæftet, som der rettelig er tale om - er overordnet inddelt i en række afsnit med hvert sit symbol. Dette symbol går også igen på aktivitetsarkene, så læseren kan se, hvilket afsnit arkene hører til. Hæftet er skrevet i et lettilgængeligt sprog med mange illustrationer som ledsagelse hertil. Illustrationerne består af både tegninger og fotos. Billederne er gode, hvorimod tegningerne virker noget simple. Det sidste kan godt være medvirkende til, at hæftet desværre hurtigt vil miste sin aktualitet.

Idebogen er overordnet inddelt i to afsnit. Først en lærervejledning, dernæst ikke mindre end 103 aktivitetsark. Lærervejledningen er god og grundig og guider selv en utrænet natur/teknik-lærer godt igennem forløbet. Opbygningen er så enkel, at stort set intet burde kunne gå galt. Den praktiske del af undervisningen, som aktivitetsarkene lægger op til, spænder vidt. Her findes oplæg lige fra runeskrivning til smutkonkurrencer. Vejledningen til eleverne er forholdsvis let at gå til. Enkelte aktivitetsark er dog ganske krævende.

Materialet er generelt rigtigt godt og vil være udfordrende for mange. Det kan med fordel anvendes fra omkring 3. klasse.