Folkeskolens leder:

Evaluering

Underrubrik

Publiceret

Kontrol er bedre end tillid, mente folk som Vladimir Iljitj Lenin og Margaret Thatcher. Og herhjemme gjorde Bertel Haarder sit til at omsætte deres mistillidspolitik til praksis.

Det kom der meget skidt ud af. Og Haarders forsøg på at importere jernladyens projekt med kvalitetskontrol har i årevis gjort det nærmest umuligt at føre en seriøs debat om kvalitetsudvikling.

Men Lenin er død, fru Thatchers verbale håndtaskesvingen er fortid, og Haarder er særdeles forhenværende.

Det gør det nemmere at diskutere kvalitet.

Og de to projekter, som undervisningsminister Ole Vig Jensen offentliggjorde i mandags, giver løfter om en konstruktiv debat. Væk er al snak om kontrol. Nu drejer det sig om at skabe et fælles sprog at diskutere skole og undervisning i. Og om at udvikle evaluerings-værktøjer, som skoler og kommuner kan bruge. Hvis de vil.

Arbejdet kommer til at foregå med udgangspunkt i folkeskolens formålsbeskrivelse. Og i børns, børnehaveklasselederes, læreres og lederes fælles hverdag. På folkeskolens egne præmisser. Det lover godt. Evaluering på de betingelser kan kun betyde bedre kvalitet.

-th

Læs side 32

Evaluering på de betingelser kan kun betyde bedre kvalitet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.