Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Torben Thomsen, Aars, skriver i Folkeskolennummer 34 om mobning og antyder tvivl om, at tallene er udtryk for en kontant virkelighed. Jeg er stort set enig med ham i hans betragtninger om det farlige i hovsaløsninger.
Men jeg må fortælle, at det gør rigtig ondt i hjertet på en voksen vejleder, der møder en ung, der ret uopfordret beretter om et skoleliv, der konstant har været et virkeligt helvede. Ulyst ved at komme i helvedet dagligt blokerer også for lysten til at lære.
Jeg kan kun tilslutte mig Thomsens afsluttende ord om, at ved synliggørelse griber den ansvarlige lærer ind. Tænk over præmisserne synliggørelse og ansvarlig.
Knud Frandsen
ungdomsvejleder og konsulent
Næstved