Folkeskolens leder:

Finanslovsevaluering

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ulla Tørnæs var overrasket, da ugebrevet A4 og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kunne dokumentere, at regeringen har skåret 1,4 milliarder kroner på uddannelsesområdet, og at udgiften per elev i folkeskolen siden 2001 er faldet med 800 kroner per elev. Men overraskelsen må være simuleret, for folkeskolebesparelsen er i nøje overensstemmelse med regeringens økonomiaftale med kommunerne, hvor man de seneste to gange har aftalt, at udgiften per elev skal falde.

Nu forsøger samme regering at sælge sit finanslovsforslag på uddannelsesforbedringer. Over fire år vil den bruge små 600 millioner kroner til at styrke naturfagene især i folkeskolen. Det meste skal bruges til renovering af faglokaler, men de næste to år kan kommunerne også søge om penge til matematik, biologi og fysik/kemi. To gange 40 millioner er der afsat. Men pengene må kun bruges til bøger.

Og så skal evalueringskulturen styrkes, som både OECD og Lærerforeningen anbefaler. Til det har finansministeren været i frimærkekassen eller er det Undervisningsministeriets kaffekasse? I hvert fald er der afsat sølle 15 millioner kroner til projektet i 2005 og fordelt over de to følgende år endnu 12 millioner.

Lidt er bedre end ingenting, og hjælpen er hårdt tiltrængt på mange skoler. Men samlet er det ringere end før. Det bliver noget af et spareprojekt, der skal evalueres. Glæden kan kun simuleres.

-th