De skulle tage at lytte efter

DLFs formand synes, at det er glimrende, hvis nogen giver et bud på en kanon

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg har meget tidligt i denne diskussion givet udtryk for, at det er glimrende, hvis nogen ville give bud på, hvad der kunne inddrages i litteraturundervisningen i folkeskolen«, siger DLFs formand, Anders Bondo Christensen, som kommentar til Torben Weinreichs og Jens Raahauges udtalelser i interviewet om en kanon på de foregående sider.

»For som jeg svarede, da jeg blev spurgt af en journalist, om sådan en liste ville blive fulgt: Nej, men den ville blive brugt til inspiration og fornyelse«.

»Jeg synes, at det er ærgerligt, at Torben Weinreich og Jens Raahauge ikke prøver at lytte til, hvad jeg har sagt, i stedet for at begynde at fortolke på det, de tror, jeg har sagt. For min skyld må der gerne blive opstillet mange flere lister over god litteratur. Men det skal stadig være læreren, der påtager sig ansvaret for undervisningen. Det skal vi fastholde, for det er en væsentlig kvalitet ved den danske folkeskole«, siger Anders Bondo.

tonny