I-CATCHER

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- et fornemt tilbud til sprogundervisningen

Der er sket meget, siden de første computerbaserede sprogprogrammer kom frem. Dengang blev mange af dem med rette beskyldt for at være noget søgte eller ligegyldige, de fleste af opgaverne - det var næsten altid grammatikopgaver eller closetest, til nød en quiz - kunne lige så godt løses i et hæfte, og computerens funktion var groft sagt at være motivation i sig selv. Siden er det heldigvis gået fremad, og det nyudviklede i-catcher udnytter på fineste vis computerens mange muligheder med en kombination af billede, lyd, interaktivitet og chatmulighed. Og så er det endda ganske gratis.

i-catcher er små filmreportager med unge fra engelsk-, tysk- og fransktalende områder. Reportagerne varer typisk 21/2-3 minutter og kan ses og arbejdes med online via LR-uddannelses hjemmeside. Den første udsendelse bliver lagt på nettet 2. september, men allerede fra den 19. august kan man få det brugernavn og password, der er nødvendigt for at benytte siden. Reportagerne kommer til at omhandle forskellige emner aktuelle for unge og henvender sig til 7.-8. klasse, men 9. kan sagtens få noget ud af det, ikke mindst fordi man efter udsendelserne har mulighed for at gå i dialog med de interviewede personer via et chatforum. Til filmen hører en net-arbejdsbog, der som det første rummer en multiple choice. Der er til hver film cirka fem multiple choice-opgaver, og de er indrettet, så man ved rigtigt svar automatisk går videre, mens man ved forkert svar præsenteres for det lille udsnit af filmen, der omhandler spørgsmålet. Det er naturligvis hele tiden muligt at gense sekvensen og at spole i den, ligesom det også er muligt at vælge, om man vil have underteksterne på eller ej.

Ud over multiple choice-opgaverne er der i arbejdsbogen også en 'net-opgave' - en opgave, der rækker ud over selve videosekvensen og opfordrer til søgning på nettet. I den franske udgave skal eleverne søge på nettet, finde den skole, der omtales i reportagen, og svare på, hvor mange elever der er på skolen. Opgavernes art varierer dog noget, i den tyske udgave skal man - meget bredt og generelt - finde oplysninger om Berlin via omfattende søgemaskiner. Efter vores smugkig på reportagerne og arbejdsspørgsmålene er vi ikke i tvivl om, at i-

catcher's form og opgaver vil motivere eleverne og give rig lejlighed for at arbejde differentieret.

Den ægte kommunikation virker altid meget fremmende for motivationen, og her kan det faktisk lade sig gøre at få noget, der ligner, fordi net-arbejdsbogen ud over opgaverne rummer en chatside, hvor eleverne kan indgå i dialog med hovedpersonen i reportagen. En dag midt i måneden (datoen oplyses på siden) sidder han eller hun parat til at besvare spørgsmål og kommentarer fra eleverne. I de enkelte lande sidder desuden en redaktion, der godkender svarene, inden de sendes af sted, så korrekthed og en vis lødighed sikres. Det betyder naturligvis en lille forsinkelse på svarene i forhold til almindelig chat, men det gør vel heller ikke noget.

Kan man ikke deltage i chatten netop den dag, er det også muligt at maile spørgsmål eller kommentarer og få svar via mail.

Samtidig med at en udsendelse bliver lagt på nettet, offentliggøres emnet for den næste, og eleverne opfordres til at skrive til den kommende udsendelses hovedperson og stille spørgsmål til denne og emnet, hvorved der er mulighed for at komme til at præge udsendelsernes indhold.

Og hvordan fungerer dette spændende tilbud til sprogundervisningen så rent praktisk?

Man tilmelder sig på LR-uddannelses hjemmeside www.lruddannelse.dk, får et tilmeldingsskema og bliver oprettet som bruger med brugernavn og password, som kan bruges af en hel klasse.

Det nødvendige program (Flash 6,0) kan gratis downloades.

Og så er det bare at reservere computerne og komme i gang!

Det bliver spændende at følge projektet - et ægte internationalt sprogudviklingsprojekt! Mon der kommer noget lignende danskproduceret?