Erfaringer med sygefravær deles

Sammen med seks virksomheder er Starup Skole med i et landsdækkende arbejde, der sætter fokus på sygefravær og trivsel

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skadedyrsbekæmpelse, togtrafik, fisk. Og læring. I alt seks virksomheder med meget forskellige arbejdsområder og en enkelt skole mødes for at inspirere hinanden til at nedbringe sygefraværet og forbedre trivslen på arbejdspladsen. De syv arbejdspladser deltager i det landsdækkende projekt »Sygefravær - en ledelsesudfordring«, hvor repræsentanter fra arbejdspladserne mødes for at dele erfaringer.

Trivsel og sygefravær er to sider af samme sag, er de deltagende enige om.

»Der er en tendens til, at det, man fokuserer på, vokser sig større. Derfor har vi valgt at fokusere på det positive frem for det negative. På trivslen i stedet for sygefraværet«, som en af deltagerne bemærker.

Ledelsen på Starup Skole ved Haderslev er med og har som de andre deltagere valgt at vende fokus.

»Vi har ikke lyst til at beskæftige os med sygefravær, men med daglig trivsel. Det er hverdagen, der er afgørende«, siger skoleleder Johnny Thomhav.

Hvis man skaber en arbejdsplads, som man slet ikke kan vente med at komme tilbage til efter sygdom, så bliver man heller ikke så ofte syg, er hans erfaring.

I orden at være syg

Sygefraværet på Starup Skole ligger på under tre procent, vurderer Johnny Thomhav, så skolen deltager ikke for at bekæmpe et højt sygefravær. Snarere for at skabe og reproducere en kultur, hvor det er okay at være syg, hvor det ikke er tabu at tale om sygefravær, og hvor det både er et ledelsesansvar og et fælles ansvar, at opgaverne omkring et sygefravær bliver løst på den bedst mulige måde for alle parter.

Arbejdspladserne har forskellige udgangspunkter for at diskutere trivsel og sygefravær. Flere af virksomhederne arbejder for eksempel i døgndrift og treholdsskift, og derfor er det svært at afholde sociale arrangementer, hvor alle kan være med. Deltagerne er også forskellige hvad angår forholdet til økonomi. Direktøren fra skadedyrsbekæmpelsesvirksomheden Mortalin, Anders Kildemoes, fortæller, at han i løbet af projektperioden er blevet interviewet af en journalist, som spurgte, om bagtanken ikke er, at virksomheden skal tjene penge.

»Jo, svarede jeg. Det handler også om penge. Jeg driver en virksomhed, og her er medarbejderne den vigtigste resurse«, siger han.

Den situation kan alle undtagen repræsentanterne fra Starup Skole nikke genkendende til.

Alle har en holdning til skolen

»Jeg skal ikke tjene penge, men skolen skal ruste nogle børn og unge til at komme ud til jer og tjene penge. Men der skal argumenteres for de penge, vi vælger at bruge«, siger Johnny Thomhav.

Som eksempel nævner han, at skolen sidste år gav alle medarbejdere en julegave. Et gavekort til en fælles aktivitetsdag med konkurrencer og restaurantbesøg, som blev afviklet i løbet af det følgende år.

»Vi arrangerer også fælles aktiviteter med egenbetaling, men her var der tale om en gave. Hvis man måler på, hvor meget der på lærerværelset er blevet snakket om julegaven, både før og efter at vi afviklede den, så har den haft virkelig stor trivselseffekt. Det kostede os 15.000 kroner, men i trivsel var gaven måske 100.000 værd«, siger Johnny Thomhav.

Det er den slags investeringer, det er vigtigt at turde foretage, selv om man skal stå til ansvar over for kommune og forældre. Og i lyset af de besparelser, der er indgået aftale om i Haderslev Kommune, er spørgsmålet for Johnny Thomhav, om han tør gøre det igen.

»Vi skal spare, og på en offentlig arbejdsplads er der ikke penge til den slags. Så skal man finde pengene et andet sted i budgettet og svare på kritik af, 'at vi drikker børnenes skolepenge op'«, siger han.

Ejerskab til politikkerne

Nogle af virksomhederne har udarbejdet sygefraværspolitikker og tilhørende handleplaner, som beskriver, hvordan man forholder sig, når en medarbejder er syg. Erfaringen er, at det rykker mest, når de udarbejdes decentralt i stedet for centralt, for så får medarbejderne ejerskab til planerne.

At sætte fokus på sygefravær handler ikke om at få folk tilbage i en fart, men om at få folk tilbage på en ordentlig måde.

Daglig trivsel er en proces, som altid er i gang på Starup Skole, men projektet har givet anledning til at sætte lup på den måde, man griber det an på. Og erfaringsudvekslingen med virksomhederne har inspireret.

Som oplæg til årets medarbejderudviklingssamtale har lærerne på skolen fået et spørgeskema, som blandt andet indeholder spørgsmål om, hvordan ledelsen håndterer fravær, om skolen bør have en nedskreven sygefraværspolitik, og om holdningen til kollegers fravær. Inspirationen er hentet i nogle af virksomhedernes årelange erfaringer med sygesamtaler.

lkp@dlf.org

Sygefravær - en ledelsesudfordring

Målet med projektet er at udvikle ledelsesredskaber til at sænke sygefraværet. Tilknyttede konsulenter har besøgt og rådgivet de deltagende virksomheder. Det hele afsluttes på årets netværksdag den 8. december, hvor netværksprisen uddeles til tre virksomheder, der yder en indsats for at styrke det rummelige arbejdsmarked. Se mere på www.netvaerksprisen.dk