Debat

En ny start …

Skolepolitik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når dette læses, er resultatet af Folketingsvalget kendt. Men uanset resultatet - og uanset hvem der danner regering med hvilket flertal - bør det være muligt at få skabt konkrete løsninger, så vi kan komme ud af den kaotiske situation, skolen har oplevet de seneste år med kontrol, bureaukrati og dårligt forberedte reformer. Viljen er til stede, hvis man skal fæste lid til de udsagn og løfter, der er givet i ugerne op til valget. Her blot nogle eksempler:

Statsminister Anders Fogh Rasmussen, Venstre: »Folkeskolen skal efterhånden dokumentere alt muligt. Ud over selvfølgelig at undervise børnene skal lærerne nu lave både uddannelsesplaner og elevplaner. Det er sikkert godt nok, men er det særlig enkelt? Kan det ikke gøres bedre?«

Uddannelsesordfører Christine Antorini, Socialdemokraterne: »Hvis der kommer en socialdemokratisk regering, ønsker vi en bredere forligskreds omkring folkeskoleloven. Og dermed opsiger vi folkeskoleforliget. Vi stiller ingen ultimative krav«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Anders Samuelsen, Ny Alliance: »De nationale test skal afskaffes. Den enkelte skole skal selv have ansvaret for at teste eleverne. Elevplanerne skal forenkles og gøres mere frie. Man skal turde den forskellighed, ellers bliver det bare bureaukrati og tidsspilde«.

Uddannelsesordfører Jens Jørgen Nygaard, De Konservative: »Er der noget, der kan nedsætte de ansattes lyst til at virke, så er det al den dokumentation og kontrol, der langsomt har sneget sig ind. Man kan nok ikke helt afskaffe den, men man kan svække den betydeligt«.

Uddannelsesordfører Marianne Jelved, De Radikale: »Jeg vil afskaffe den centrale indblanding i lærernes professionelle ansvar. Og det er for eksempel de nationale test og elevplanerne. Desuden vil jeg befri kommunerne for kvalitetsrapporterne«.

Uddannelsesordfører Pernille Vigsø Bagge, Socialistisk Folkeparti: »Vi skal have en decentral folkeskole, hvor det er op til de enkelte skoler, hvordan de vil evaluere deres elever«.

Der er en tydelig erkendelse - fra et bredt spekter af partier - af, at det er nødvendigt at bløde op på de mange nye krav, som ikke fungerer i praksis.

Nu ser vi frem til, at partierne lever op til løfterne. Vi ser frem til en reel dialog, hvor lærernes og skoleledernes erfaringer tages med i forhandlingerne om konkrete løsninger. For der er i den grad brug for en ny start, der kan skabe optimisme, engagement og tro på fremtiden i den danske folkeskole.

»Der er i den grad brug for en ny start, der kan skabe ­optimisme, engagement og tro på fremtiden i den danske folkeskole«