Anmeldelse

Atmosfære i pædagogisk arbejde

Atmosfære i pædagogisk arbejde

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ligesom man skal kende demokratiet for at kunne sætte pris på det og udvikle det, skal man vide, hvad god atmosfære er, for at kunne skabe den. Det er baggrunden for udgivelsen af denne bog. Der er brug for mere begreb om, hvad en god atmosfære er, og hvordan man kan udvikle sådan en.

Fakta:

Titel: Atmosfære i pædagogisk arbejde

Pris: 249 kroner

Sider: 192 sider

Type: Bog

Forlag: Akademisk Forlag

I et moderne pædagogisk landskab siger det næsten sig selv, at en "god atmosfære" er af afgørende betydning for vellykkede fællesskaber og læringsprocesser. Bogens ide er at begribe den gode atmosfære i en række forskellige kontekster.

Selv om begrebet "atmosfære" i sig selv handler om noget usynligt i det synlige, bringes læseren ind i meget konkrete eksempler på atmosfære i relationen mellem barn og voksen, atmosfære i institutioner og på arbejdspladser. Vinklen skifter således mellem børne- og voksenperspektiv, medarbejder- og lederperspektiv samt individ- og samfundsperspektiv.

Bogen understreger, at begrebet "atmosfære" nemt bliver et meget luftigt og ikke særlig brugbart begreb, hvis ikke dette betragtes fra udvalgte sammenhænge og situationer. I denne bog drejer det sig om sammenhænge og situationer, som er eksemplariske og væsentlige i pædagogisk arbejde.

Forfatterne berører både arkitektur, arbejdspladsmiljø og relationer mellem mennesker i pædagogiske institutioner. Alligevel efterlades læseren med et nogenlunde sammenhængende overblik, som med bogens egne ord er inddelt i tre hovedperspektiver; Pædagogik og børn, Rum og steder og Organisation og personale. Bogen kan anbefales som en bred introduktion til et andet ofte anvendt pædagogisk begreb; "læringsmiljø".