Debat

DSB - service eller chikane

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kunne fristes til at benytte en vending som: 'Hvad fanden er meningen', når man ser på, hvordan DSB behandler skolerejser.

Vi var 58 fornøjede og forventningsfulde 6.-klasseselever og seks lærere fra Sct. Severin Skole i Haderslev, der den 26. maj skulle på lejrskole på Bornholm. Vi skulle rejse fra Fredericia med tog til København.

Det var med stor overraskelse, at vi måtte konstatere, at DSB kun tildeler 42 siddepladser til 64 personer. Vi skal ikke komme ind på togsikkerheden i denne forbindelse, men kun konstatere, at komforten, når man skal sidde 1,52 person på hvert sæde, ikke er i top.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man kan nok ikke bebrejde dem, der vælger andre transportmidler i denne forbindelse.

Men vi kom da omsider til København, mere eller mindre radbrækkede, og stiftede her bekendtskab med et firma, der tager deres opgave alvorligt: BornholmsTrafikken. Færgeselskabet havde arrangeret særfærge for lejrskoler. De havde tilmed arrangeret sodavandsdiskotek om bord. Begge overfarter var utroligt velorganiserede - en fornøjelse!

Da vi den 30. maj efter en veloverstået lejrskole, igen skulle stifte bekendtskab med DSB skolerejser, var der tildelt nok sæder. Da vi efter færgeturen over Storebælt nåede Fredericia, hvor vi skulle skifte, måtte vi til vores store fortrydelse konstatere, at vores tog var kørt uden os. Vi havde på uforklarlig vis oparbejdet en forsinkelse på hele ti minutter. Det er her normal kutyme, ifølge vores oplysninger, at det sydligtgående tog venter, så den videre rejse kan foregå uden yderligere forsinkelser, men dette gælder åbenbart ikke i tilfældet skolerejser.

Men vi kunne da vente på det næste tog, der kommer en time senere - hvis der var plads . . . Så der stod vi på Fredericia Banegård, 64 personer, trætte efter at have rejst i 13,5 timer.

Vores tålmodighed over for DSB var ved at være opbrugt. Kronen på værket var en usædvanlig ubehøvlet ældre billetsælger, der arrogant proklamerede, at det kunne hun virkelig ikke tage sig af. Da vi spurgte, om DSB ikke kunne sørge for anden transport til Vojens, var svaret, at forsinkelser kunne forekomme, men at hun da nok skulle sende besked til Vojens Banegård om forsinkelsen, og at det sikkert blev bedre, når tunnellen kom . . .

Børnene kunne ikke låne en telefon til at informere forældrene. Ej heller viste DSB format og tilbød os en forfriskning til trøst for forsinkelsen, kun fornærmede svar om, at der sandelig både forefandtes mønttelefoner og kiosk på stedet.

Man kunne fristes til at tro, at DSB her har skabt en pengemaskine. Man arrangerer blot en forsinkelse, og vupti er kiosker og telefonbokse fyldte. Er dette en normal forretningsprocedure for DSB skolerejser, eller var dette et enestående tilfælde?

Det er vores indtryk, at DSB skolerejser mangler både en kompetent administration og konduite!

Tina Siim Jeppesen

og fem kolleger

fra Sct. Severin Skole

Haderslev

Svar:

Jeg kan kun beklage, at jeres togtur ikke gik som planlagt, men vil gerne samtidig oplyse, at DSB skolerejser havde reserveret plads i toget fra Fredericia til København, men i to forskellige vogne, da der var tale om 64 personer, der skulle af sted.

De DSB-medarbejdere, der skal sørge for opsætning af 'Reserveret'-sedler i toget, troede desværre, at der var tale om en dobbelt reservering, da der i begge vogne skulle reserveres til 33 elever fra samme skole, samme strækning og samme tog.

Denne misforståelse er meget beklagelig, men skyldes måske, at man normalt ikke kan rejse flere klasser sammen - som I havde ønsket.

Det er glædeligt at læse, at I havde en god tur med BornholmsTrafikkens særfærge til Rønne - en service, som faktisk er udviklet i et samarbejde mellem DSB skolerejser og BornholmsTrafikken.

Vedrørende jeres hjemtur, hvor I i Fredericia ikke nåede togforbindelsen til Vojens, kan jeg oplyse, at tilsluttede tog normalt afventer tre minutter. Dette af hensyn til øvrige passagerer og for at undgå, at en forsinkelse 'breder sig som ringe i vandet' og giver forsinkelser på andre tog- og busforbindelser i resten af Sønderjylland.

Det er naturligvis personalet på stationerne, der skal være behjælpelig i forbindelse med forsinkelser samt anvise hjælp, når det behøves. Jeg kan kun beklage, hvis I ikke fik den af jer forventede hjælp.

Jeg kan dog garantere, at DSB ikke ønsker forsinkelser til gene for de rejsende, ej heller at tjene penge på forsinkelser - målet for DSB er derimod at få så mange tilfredse kunder som muligt.

Jeg er lidt ked af, at I mener, at DSB skolerejser mangler kompetent administration og konduite. I forbindelse med jeres rejse synes jeg faktisk, vi har vist konduite blandt andet ved stiltiende at acceptere, at I bestiller en lejrskolerejse for 58 elever. Jævnfør reglerne for skolerejser kan man kun rejse 'klassevis', medmindre der foreligger en konkret aftale.

Som konsekvens af den store gruppe kunne vi ikke skaffe togplads Vojens-Fredericia i de ordinære tog, hvorfor vi ydermere indsatte en turistbus - for vores regning - til denne del af rejsen.

Pernille Lybecker

DSB Intercity gruppeservice

Forkortet af redaktionen