Debat

Folkeskolen ifølge ­eleverne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er glade for at gå i folkeskolen, men vi ser nogle overordnede problemer.

Der er uro i timerne, der er mangel disciplin og for mange useriøse vikartimer. Det rammer vores skolegang og vores uddannelse og derfor vores fremtid.

For os er det vigtigt at forbedre folkeskolen, fordi det er med til at lægge grundstenen for vores fremtid og vores videregående uddannelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi og vores klassekammerater skal bære samfundet videre, det er os, der skal sikre Danmarks fremtid, og at vi kan klare os i den internationale konkurrence.

Så hvis vi ikke kan skrive, regne og læse, så kan vi lige så godt melde pas.

Derfor skal vi gøre skolen endnu bedre. Vores forslag til en bedre skole er for det første, at vi alle - elever, lærere og forældre - samarbejder og tager ansvar.

Vi skal respektere og være lyttende over for hinanden. Det betyder, at de, der støjer og larmer, skal vide, at det rammer os alle. Det hæmmer undervisningen, og støjen smitter, og vi lærer derfor mindre.

Vi lærer også mindre, når der er mangel på disciplin. Det er irriterende at lave gruppearbejde, når halvdelen af gruppen ikke er forberedt. Det hænger igen sammen med respekten over for klassekammerater og lærere. For at løse problemet vil vi foreslå, at man indfører nogle faste regler angående lektier og opførsel i skoletiden. Også her ville det hjælpe, hvis lærere og forældre samarbejder. Det skal have en konsekvens ikke at læse lektier.

Vi vil gerne leve op til de krav, samfundet og folkeskolen stiller til os. Men vi har også krav. Vi vil ikke bruge tid på vikarer, der er uforberedte eller ikke har en faglig kompetence. Vi vil undervises af nogle, der ved noget om tysk, matematik og samfundsfag.

Det her er vores opråb til en bedre folkeskole og fremtid.