Debat
Forståeligt eller ubegribeligt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mit ene problem er dette: Jeg kan i nogle tilfælde godt forstå noget af det, som Birgitte Borgen Marcussen har skrevet om i årevis, og som hun nu gentager i Folkeskolen ultimo juni, men jeg er aldeles uenig dels i hendes sagsfremstilling, dels i hendes påstande og konklusioner. For mig at se sidder hun atter og atter og spinder forhold og begivenheder sammen over en næsten 20-årig periode, som ikke har den mindste årsagssammenhæng og dermed substantielle relevans. Hun digter - simpelthen. Det kan jeg ikke gøre noget ved - det er hendes egen sag.
Mit andet problem er dette: Jeg kan i andre tilfælde ikke begribe, hvad hun skriver og mener. Det står for mig som aldeles ubegribeligt, og jeg er derfor ikke i stand til at forholde mig til substansen - hvis der er en sådan.
'Landsindsamlingen' af læseprøveresultater i 1987 er omtalt udførligt i tidsskriftet 'Skolepsykologi' nummer 2/1988, nummer 4/1988 og nummer 5/1990.
Jørgen Christian Nielsen
Danmarks Pædagogiske Universitet