Uro er et stigende problem

DLF udgiver pjece om, hvordan man kan skabe arbejdsro i klassen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske elever er utilfredse med den uro, der ofte forstyrrer undervisningen. Det sagde de i den nyeste OECD-undersøgelse. Andre undersøgelser viser, at urolige og vanskelige elever er en af de største belastninger i lærernes arbejdsmiljø. Uro i klasserne er et stigende problem.

Lærerforeningen har nu udsendt et arbejdspapir til skolerne - en pjece, der beskriver, hvordan man kan skabe arbejdsro i klassen. Først er det vigtigt at gøre status over omfanget af uroen, og om der er andre problemer tilknyttet som for eksempel mobning. Derefter er der forslag til, hvordan man kan udarbejde en handleplan til at stoppe uroen. Men forinden kræver det, at lærerne har diskuteret sig frem til, hvad man på den enkelte skole eller klasse opfatter som uacceptabel adfærd.

Folkeskolen skal være rummelig, men enkelte elever forstyrrer så meget, at det er nødvendigt med en indsats specielt rettet mod dem. En handleplan må derfor involvere både ledelsen og PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), står der i pjecen, der også fortæller om inddragelse af forældrene og om elevsamtaler.

Flere af afsnittene slutter med spørgsmål til diskussion og eftertanke som 'hvordan har pædagogisk råd behandlet uroproblemer?', 'har skolen et beredskab til at håndtere akutte uroproblemer' og 'har den enkelte klasse udarbejdet samværsregler'.

Pjecen henviser også til forskellige metoder og materialer til brug i arbejdet for at skabe arbejdsro og et godt læringsmiljø.

Alle skoler får tilsendt et par eksemplarer af pjecen.

hela