Folkeskolens leder:

Giv ikke op

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan ikke bevises, men indicierne vejer tungt. Danske myndigheder har hacket sig ind på Pentagons allerhelligste harddisk, og den amerikanske forsvarsminister Cohes var i weekenden på lynvisit i Danmark!

I kort form lyder historien som følger:

Da Saddam Hussein var allermest stædig, og FN-embargoen mod Irak kun så ud til at ramme børnene, de syge og fattige, steg desperationen i Det Hvide Hus. Derfor var præsident Bill Clinton meget tæt på at bruge det farligste og mest modbydelige våben, USA nogensinde har udviklet.

I nattens mulm og mørke skulle Bagdad tæppebombes fra avancerede fly, der ikke kan ses på radarskærmene. Men planen var for umenneskelig, mente Clinton. De stakkels irakere skulle have været overdænget med advokater!

Planen blev ikke brugt. Men den blev heller ikke slettet fra computeren, og desværre er det tilsyneladende lykkedes for en gruppe åndelige hackere at stjæle den. Under kodenavnet 'Operation Effektivitet' skal den være blevet bearbejdet til dansk, og i stedet for at kaste advokater ned med faldskærme skal cand.politter og cand.scient.poler infiltrere hele det offentlige område. I første omgang er det uddannelsessystemet, der skal destabiliseres, men senere kommer turen til alle andre.

Og her er så indicierne: Som læserne af nærværende organ vil vide, bliver folkeskolen dænget til med politiske og økonomiske planer og analyser, der viser, at der kan effektiviseres ved at rykke eleverne tættere sammen og ved at lade lærerne undervise mere og forberede sig mindre.

Men fortvivl ikke. For forældre og lærere har sammen et modvåben, som overhovedet ikke kan ses på angribernes skærme. Og effekten er voldsom i nærkamp.

Hvis man begynder at tale om, hvordan børn lærer noget, bliver der straks uro i fjendens rækker. De aner simpelthen ikke, hvad de skal sige. Ja, de aner ikke, hvad det drejer sig om. Hvis forældre taler om deres børns udvikling og trivsel og om betydningen af, at børnene har lyst til at gå i en skole, hvor man ikke bliver mobbet, får angriberne åndenød. Og hvis der tales om en skole, hvor der tages hensyn til hver enkelt barn, skyder angriberne vildt om sig med gennemsnitstal.

Men den stærkeste modgift mod angribernes ødelæggelser er en tokomponentmikstur, som i al sin enkelhed består af skoleloven og folkeskolens hverdag.

Blot ved at pege på formålsparagraffen og almindelige, levende menneskers arbejds- og læringsbetingelser går angriberne i selvsving - og gør som amerikanske advokater, når de er værst: rabler løs om forhold, der intet har med sagen at gøre.

Derfor, kære læser: Giv ikke op. Slå igen med fortællinger om liv og læring i den virkelige virkeligheds folkeskole.

God sommerferie.

-th

Slå igen med fortællinger om liv og læring i den virkelige virkeligheds folkeskole