Debat

Modersmålsundervisning eller kammeratskabseffekt?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Den onde cirkel skal brydes« fikst sat over for »Modersmålsundervisning er vigtig«, opsat så det lige fylder én side i Undervisere fra september.

Hele opsætningen bygger på, at de to faktorer udelukker hinanden, skønt al forskning (jeg husker fra min erhvervsaktive karriere) viser, at de gensidigt understøtter hinanden.

I min optik ligner denne side en opgave stillet en journalistpraktikant, der har fået til opgave at fylde en side ud med et spørgsmål fra den i årevis løbende debat. Og de to kombattanter ryger i fælden og laver en underholdende tvekamp, der ikke gør nogen af os klogere. Det ligner mere en side fra en gratisavis end fra et fagblad. Interessant er, om man på denne måde at bruge forskningen på faktisk stiller sig i vejen for at kunne støtte den udvikling, som begge kombattanter jo faktisk har som fælles mål: »At hjælpe tosprogede børn«. Er begrebet »multifaktoriel« ikke moderne mere? Jeg håber meget, at »min« kommende regering hurtigst muligt begynder et restaureringsarbejde og både fokuserer på byplanlægning/bosætningsstrategier og indfører tilbud om modersmålsundervisning/fremmedsprogsundervisning i de »tosprogedes« sprog.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget