Anmeldelse

Muslimsk-Dansk dagbog

19 dagbøger fra Muhammed-krisen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Integrationsdebatten handler i øjeblikket meget om, hvorvidt det er progressivt at være klædt som nonne i det offentlige rum. Den debat er en udløber af Muhammed-krise-debatten, der kørte i medierne i de første måneder af 2006. Ingen synspunkter blev forsømt, men det var altid de samme håndfulde, der udtrykte sig. Derfor er det prisværdigt, at redaktør Lotte Kaarsholm har fundet andre stemmer frem. De er alle blandede danskere, de fleste med islam som baggrund.

Nogle er meget fornærmede over, at deres legender ikke mødes med accept og respekt, andre er blot forundrede over, hvad der sker især i Mellemøsten.

Bortset fra skingre Akkari og selvfede Khader, som vi har hørt rigeligt på, er de andre værd at lytte til, selvom de heller ikke er repræsentative for det store flertal af indvandrere. De er veluddannede, velintegrerede, selvforsørgende yngre folk, der føler sig kidnappet af diskussionens poler, og det er de vrede over. De lever på mange forskellige måder langt fra marginalernes absolutter og vil ikke tvinges til at diskutere på hverken imamers eller Jyllands-Postens betingelser.

Bogen kan ikke bruges i folkeskolen uden meget grundige forkundskaber, men lærere kan genopfriske nuancerne.