Debat

Helhjertet indsats ønskes

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indførelsen af engelsk i 1. klasse i folkeskolen er dagens buzzword. Tonen er lagt: Indfører man engelsk tidligere i skoleforløbet, højnes uddannelsesniveauet af sprog i Danmark automatisk - og dog.

Jeg selv er ikke modstander af ideen og finder forsøget inter­essant, men føler samtidig stor trang til at ytre min bekymring for engelskfagets fremtid. Har man gennemtænkt de resurser, det kræver på mange forskellige områder at indføre engelsk fra 1. klasse? Og findes viljen til at tildele folkeskolen de ekstra midler?

Jeg spørger mig selv, om der er indberegnet ekstra resurser til:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- Nyt undervisningsmateriale for engelsk i 1. og 2. klasse?

- Videreuddannelse af engelsklærerne?

- Ekstra midler til at varetage det behov, der opstår for tidlig engelskfaglig hjælp og støtte til de fagligt svage elever?

- Lavere klassekvotienter, holddannelser eller lignende, således at eleverne i 1. klasse kan modtage en kreativ, handlingspræget og dermed læringsrig undervisning i engelsk?

Jeg underviser gerne fremtidens 1.- og 2.-klasser i engelsk og tager glædeligt imod enhver ny udfordring - blot ønsker jeg at gøre op med tanken om, at indfører man engelsk fra 1. klasse, så er den hellige grav velforvaret. Ønsker man at højne sprogfagene i den danske folkeskole, så gør det helhjertet. Tilføj de resurser, det kræver hvad angår både timeantal, støtte, undervisningsmaterialer og videreuddannelse.