Debat

Kongressen danser …

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udtrykket stammer fra Wienerkongressen i 1814, der blev beskyldt for at bruge mere tid på fester ved det kejserlige hof end på at løse de politiske problemer, som kongressen var samlet om.

Jeg er overbevist om, at vi ikke kommer i den situation, når de 309 delegerede samles til Danmarks Lærerforenings kongres i Aalborg onsdag-fredag i næste uge.

Her gøres status over foreningens arbejde siden sidste »store« kongres for to år siden. Og her afklares politikken for foreningens fremadrettede arbejde. Den skolepolitiske dagsorden kan ændres fra dag til dag. Derfor er det afgørende for foreningens handlekraft, at kongressen som den højeste myndighed angiver retning og perspektiv for det langsigtede politiske arbejde, så hovedstyrelsen får et stærkt fundament at træffe beslutninger på.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er nok at tage fat på i Aalborg. De delegerede møder op i en situation, hvor de afsluttende budgetforhandlinger er i gang i kommunerne. Her har mange oplevet endnu en runde med nedskæringer, der får alvorlige konsekvenser for elevernes undervisning. Kredsene har selvfølgelig været aktive i de enkelte kommuner. Men kongressen må forholde sig til de overordnede årsager til problemerne - herunder skattestop og stram økonomisk styring.

Vi kommer til at drøfte, hvordan vi kan fastholde og udvikle enhedsskolen til gavn for alle elever, hvordan det er gået med udmøntning af arbejdstidsaftalen, hvordan vi kan modarbejde brugerbetaling og sponsorering, hvordan vi sikrer kvaliteten af specialundervisningen for børn og voksne og en lang række andre væsentlige emner.

Og så følger kongressen op på den medlemsdebat om Fremtidens Skole, der har kørt det seneste år. Debatten har vist en høj grad af enighed blandt foreningens medlemmer både om udfordringerne og om de værdier, som bør være bærende for skolen fremover. Det er en kolossal styrke for Danmarks Lærerforening og for kongressens behandling af dette punkt.

Vi har en lang tradition for kongresser med hårdt arbejde, højt aktivitetsniveau og levende debatter. Men også en fælles vilje til at lytte til argumenter og finde fælles fremadrettede løsninger. Det bygger på, at de delegerede er i daglig dialog med medlemmerne - og at de er velforberedte. Derfor vil også kongressen i Aalborg blive kendetegnet af gode debatter, vigtige beslutninger og visioner for fremtidens skole.

Kongressen byder op til dans om de centrale faglige og skolepolitiske udfordringer. Dans med.

»Kongressen i Aalborg vil blive kendetegnet af gode debatter, vigtige beslutninger og visioner for fremtidens skole«.