Debat

Vision og virkelighed

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi fyrer ikke hinanden på Nordvangskolen!

Tirsdag den 23. april 1996 deltog vi i en konference om medarbejderindflydelse, som blev afholdt på Skarrildhus.

På programmet var blandt andet tre workshopper med titlen 'Samarbejde og medindflydelse set fra mit verdenshjørne'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For den ene workshop stod to skoleledere, for den anden to tillidsrepræsentanter, og vi stod for den tredje som menige medlemmer af DLF.

Efter workshoppen talte vi med Helle Lauritsen fra Folkeskolen og blev citeret i artiklen 'Hvem bestemmer?' ( Folkeskolen nummer 18).

Da journalisten imidlertid ikke overværede vores oplæg, er der opstået nogle misforståelser i artiklen, som vi her vil gøre rede for:

Vort oplæg bestod af to dele.

Først fortalte vi, hvordan det er på vores skole nu, og derefter blev vi bedt om at forestille os, hvordan samarbejde og medbestemmelsesstrukturen skulle se ud, hvis vi helt selv kunne opbygge vort eget personlige idealsystem, hvor der ikke eksisterede nogen samarbejdsmønstre og strukturer på forhånd.

Denne opsplitning i vision og faktiske forhold fremgår ikke af artiklen, hvorfor adskillige af vore kolleger har haft temmelig svært ved at genkende deres arbejdsplads i det beskrevne.

I artiklen står der, at medarbejderne på vores skole har indflydelse på alt.

I vores vision vil vi gerne have indflydelse på alt, men i virkeligheden er der, på trods af skolens meget demokratiske udvalgsstruktur, naturligvis mange ting, vi ikke har nogen indflydelse på.

Videre står der: 'Nu vidste alle, at selvom deres skema sluttede klokken 14, var de nok ikke hjemme før ved 17-tiden'.

Her talte vi om mandag, som er fast mødedag, og om vores egen holdningsændring.

Personligt deltager vi i gennemsnit i to skolerelaterede møder per uge.

Ifølge artiklen var de mange møder, som vores udvalgsstruktur medfører, efterhånden accepteret af alle.

Vi gjorde udtrykkeligt opmærksom på, at man sagtens kan finde folk på vores skole, som stadig er utilfredse, men at vi talte for os selv. (Workshoppen hed jo 'Fra mit verdenshjørne'.)

Den værste misforståelse er afsnittet, der handler om fyring af lærere.

Her er der igen tale om vores tankeeksperiment eller vision.

Vi blev spurgt, om der var noget, vi ikke ville have indflydelse på. Hertil svarede vi nej. Hvad så med fyring af lærere, blev der spurgt, og vi svarede, at i vores drømmeskole ville det slet ikke blive aktuelt, for vi forestillede os, at vi ville arbejde så tæt sammen i team, der ville blive så gode til at vejlede hinanden, at vi i givet fald ville kunne snakke os ud af problemerne.

Til sidst blev vi spurgt: 'Hvad skal I egentlig med en leder?'

Her refereres igen til vort tankeeksperiment, hvilket ikke fremgår af artiklen.

Lisbet Merlung og Gerda Børrild

Nordvangskolen, Glostrup

Svar:

Netop fordi jeg ikke overværede de to læreres oplæg, interviewede jeg dem bagefter. Indledningsvis spurgte jeg, hvad deres vision om medarbejderindflydelse på skolen var, og fik svaret, at deres vision faktisk var deres virkelighed. På den baggrund blev interviewet gennemført.

Helle Lauritsen