Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et ord i tide
Multimennesket Piet Hein døde i april, men vi mistede ham ikke. Vi kan stadig sidde ved hans superelliptiske borde og nyde hans funklende strofer. Hans krystalklare sprogform må vække enhver dansklærers beundring . . . og af og til hans irritation, fordi Hein får det hele til at se så besnærende nemt ud. Ingen høster pædagogisk eller akademisk hæder på tolkninger. Ham Kumbel kan alle jo forstå.
Med Heinsk sprogøkonomi kan for eksempel de hundredetusinder af ord, som gennem de sidste måneder er sagt og skrevet om heltidsskolen, koges ned til:
Ansvar er så svært at ha.
Derfor er det skaffet a.
Langt bedre end jeg selv kan, formulerer han den modvilje, som heltidsskolen indgyder mig:
Livet er trangt i en verden som vor.
Ånden får gnavsår på flankerne.
Næ, man bør sprede menneskene for,
at de kan samle tankerne.
Det er trist, at Piet Hein ikke længere er blandt os, men han havde jo allerede i 1949 forberedt os på at sige farvel:
For mulige breve og blomster
som sendes til min begravelse
samt stille forstående samvær
midt i en verden af snak
bringes på denne måde
i mangel af bedres havelse
den lydhørt lyttende læser
en dødelig digters tak.
Selv tak, Piet Hein!
Charivari