Lærerstuderende: Jeg har justeret mine mål med uddannelsen

På tre år har lærerstuderende Mikkeline Friis Mikkelsen skiftet linjefag og foretrukken aldersgruppe at undervise. Sparringen med hendes medstuderende har været uvurderlig, og derfor er det vigtigt, at man møder op på læreruddannelsen, siger hun.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helt klare mål: Blive god til klasserumsledelse og de tre linjefag dansk, engelsk og billedkunst. Sådan lød ambitionerne for den nystartede lærerstuderende Mikkeline Friis Mikkelsen, da Folkeskolen talte med hende i 2014.

Tre år senere er hun på sidste år af sin læreruddannelse på Via i Skive, og der er en del, der har ændret sig undervejs. For eksempel er et af linjefagene skiftet ud.

»Jeg har undervejs fundet ud af, at der er forskel på at have interesse for noget og at undervise i det. Derfor har jeg skiftet billedkunst ud med historie, som altid har interesseret mig, og som jeg bedre kan se mig selv undervise i«, siger den nu 22-årige lærerstuderende.

I 2014 lagde Mikkeline Friis Mikkelsen vægt på, at det var vigtigt for hende at have billedkunst som et kreativt fag, da hun opfattede sig selv som en kreativ person. »Men det er gået op for mig, at man sagtens kan undervise på kreative måder med baggrund i den fagfaglighed, der knytter sig til boglige fag som dansk, engelsk og historie«, siger hun.

Fra ind- til udskoling

Ud over linjefagene har hun også ændret syn på, hvilken aldersgruppe hun vil foretrække at arbejde med som folkeskolelærer.

»Da jeg begyndte, var jeg overbevist om, at jeg primært skulle have med indskolingen at gøre. Det handler nok om, at man som 18-årig har svært ved at se sig selv undervise børn, der kun er tre-fire år yngre end en selv«, siger Mikkeline Friis Mikkelsen og tilføjer:

»Men nu er jeg fire år ældre og har fået både yderligere livserfaring og faglig ballast som lærer, så nu kan jeg sagtens se mig selv undervise i udskolingen - jeg vil måske endda foretrække det«.

Derfor lyder hendes råd til kommende og nystartede lærerstuderende da også, at de bør sætte tydelige mål for deres uddannelse, men være klar til at justere dem løbende.

»Det har stor betydning for ens fremtidige arbejdsliv, hvilke linjefag man vælger, og det kan godt være en lille smule skræmmende. Heldigvis har vi alle været i den situation, og jeg har brugt mine medstuderende rigtig meget til at sparre med og har løbende fået sat tingene i perspektiv«, siger Mikkeline Friis Mikkelsen.

Prioritér undervisningen

På læreruddannelsen fylder det ifølge den lærerstuderende meget, at man kommer ud med undervisningserfaring. Derfor prioriterer mange studerende studie- og vikarjob over undervisningen på Via. Det synes Mikkeline Friis Mikkelsen er ærgerligt.

»Min opfordring til nye lærerstuderende vil være at prioritere undervisningen. Det er den, der i sidste ende skal gøre en i stand til at formidle viden på en god måde«, siger hun.

»Kan man kombinere de to ting, så det ene ikke går ud over det andet, er det fint. Men der er så meget gruppearbejde og sparring, at hvis man ikke kommer til undervisningen, så går det ud over hele holdet. Så opfordringen herfra skal være: Mød nu op, for pokker!«