»Jeg er slet ikke i tvivl om, at lærerprofession.dk’s priser er med til at synliggøre lærerfagets dygtige lærere«, sagde undervisningsminister Christine Antorini i sin tale til lærerprofession.dk’s prisuddeling. Her står hun sammen med de tre vindere. Fra venstre: Tina Vestergaard Pedersen, Maya Rabjerg og Stinne Roed Sørensen.

iPad-læsning under bachelorlup

Vinderprojekter: Lærerprofession.dk’s priser for bedste bachelor- og diplomprojekter blev tildelt sammen med to andre priser. Bachelorvinderen Stinne Roed Sørensen har fået førsteprisen for en opgave, der både inspirerer og udfordrer læsning på iPads i dansk.

Publiceret

Prisvindere 2014

• Bacheloropgave

1. Stinne Roed Sørensen: »Litteraturlæsning med nye medier«,læreruddannelsen i Aalborg ved University College Nordjylland

2. Janni Frehr Sørensen: »Det professionelle læringsfællesskab -udviklingsorienteret teamsamarbejde«, læreruddannelsen i Aarhus vedVia University College

3. Stig Haslund Jensen: »Udvikling af innovativ self-efficacy.Den indirekte betydning af kompetencemotivation og tankesæt«,læreruddannelsen på Bornholm ved Professionshøjskolen UCC.

• Diplomprojekt

1. Maya Rabjerg: »Læselyst - et brobygningsprojekt imellemfritidslæsning og læsekompetence«, Via University College

2. Jan Gosvig: »Herreværelset - inklusion af marginaliseredeunge«, Via University College

3. Charlotte Kusk: »Litteratur, multimodalitet og dannelse«,University College Nordjylland.

• It-særpris

Tina Vestergaard Pedersen: »Web 2.0 og didaktisk design idanskundervisningen«, 
læreruddannelsen i Silkeborg ved ViaUniversity College.

• Folkeskolens priser for fornem formidling

• Maya Rabjerg: »Læselyst - et brobygningsprojekt imellemfritidslæsning og læsekompetence«, Via University College

• Charlotte Kusk: »Litteratur, multimodalitet og dannelse«,University College Nordjylland.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Årets bedste bacheloropgave fra professionshøjskolerne inspirerer til, hvordan iPads og multimodal læsning både kan bruges i og udfordre danskundervisningen. Det er lykkedes Stinne Roed Sørensen at slå de ti andre nominerede blandt de i alt 54 indstillede bachelorprojekter. Hun har skrevet en opgave, der kan bruges af de mange kolleger i danskfaget, som arbejder med tablets. I et letforståeligt sprog giver hun både indsigt i og tips til, hvordan man får mest ud af iPads og tablets i undervisningen.

Stinne Roed Sørensens opgave, »Litteraturlæsning med nye medier«, har især fået ros for sit stærke analytiske greb samt den stærke teori og empiri. Sidste års vinder, Sally Dorff Hansen, sidder i dommerkomiteen, og hun er ikke i tvivl om, hvorfor det var Stinne Roed Sørensen, der fik den flotte placering.

»Hun tager en vigtig problemstilling op om, hvordan man som dansklærer didaktiserer brugen af iPads. I min optik er det formidlingen i opgaven, der skiller sig ud fra de to andre - og så er det muligt for andre lærere at bruge hendes materiale«, siger Sally Dorff Hansen.

Det var en overrasket Stinne Roed Sørensen, der fik tildelt bacheloropgavernes førstepris. I sin tale sammenlignede hun lærerlivet med en rutsjebane, hvor der er op- og nedture og loops, der undertiden kan gøre én blind. På trods af det er der ingen tvivl om, at hun brænder for sit fag.

»Hvis ikke det kilder lidt i maven, så gjorde man det jo ikke igen«, konkluderer hun med et bredt smil. »Jeg er meget stolt. Prisen giver mig selvtillid, i forhold til at jeg godt kan det, jeg nu engang gør«.

Andenpladsen gik til Janni Frehr Sørensen for projektet »Det professionelle læringsfællesskab - udviklingsorienteret teamsamarbejde«. Dommerkomiteen har ved opgaven fremhævet dens aktuelle problemstilling, der undersøger, hvordan man kan skabe et frugtbart teamsamarbejde og skabe inklusion.

Tredjepladsen gik til Stig Haslund Jensen for projektet »Udvikling af innovativ self-efficacy: Den indirekte betydning af kompetencemotivation og tankesæt«. Projektet roses for direkte at gavne skolens didaktiske diskussion og udvikling af praksis.

Læselyst, didaktik og fornem formidling


Foruden priser for årets bedste bacheloropgaver har lærerprofession.dk også tildelt priser for de tre bedste diplomprojekter. Her gik førstepladsen til Maya Rabjerg fra Via University College for afhandlingen »Læselyst - et brobygningsprojekt imellem fritidslæsning og læsekompetence«. Diplomprojektet handler om, hvordan samarbejde mellem dansklærere, bibliotekarer og læsevejledere kan være en læsedidaktisk resurse.

Prisuddelingens it-særpris er i år gået til Tina Vestergaard Pedersen for projektet »Web 2.0 og didaktisk design i danskundervisningen«, der er blevet udvalgt for blandt andet sit selvstændige bud på en model med en it- og mediedidaktisk dimension.

Årets to sidste priser gik til Maya Rabjerg og Charlotte Kusk. Priserne er fagbladet Folkeskolens særlige pris for fornem formidling. De to vindere fik hver et hotelophold for to.

Læs alle vinderprojekter og alle de andre indstillede projekter på lærerprofession.dk