Anmeldelse

VAKS

VAKS

Med inspiration fra Canada er udarbejdet et omfattende materiale, der træner ordlæsestrategier for elever med læsevanskeligheder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste elever oplever det at lære at læse og skrive som noget spændende. En ny verden åbner sig for dem. En lille gruppe elever har dog så store vanskeligheder, at de får brug for kvalificeret hjælp. Det nytter ikke noget at lade dem vente eller forsøge at springe over, hvor gærdet er lavest. Det helt store problem for disse elever er at læse ord, og det er her, der skal sættes ind.

Fakta:

Titel: VAKS

Forfatter: Elisabeth Arnbak, Ina Borstrøm

Type: Diverse

Forlag: Gyldendal

"VAKS" (Vælg AfKodningsStrategi) skal lære ordblinde elever forskellige ordlæsestrategier. Det er inspireret af et canadisk undervisningsprogram "PHAST", men er tilpasset dansk pædagogik og kan anbefales til undervisning af ordblinde elever fra 3. klassetrin.

Materialet består af lærervejledning, elevhæfter, kopiark samt en stor kasse med spil, bogstavbrikker, ord- og stavelseskort samt tre store tavler, der giver en oversigt over arbejdet med vokaler, rim og morfemer. Det anvendes i et kursusforløb på 75 lektioner, hvor eleven tilegner sig basale ordlæsningsfærdigheder.

De tre af strategierne er lydbaserede. I "Lyd for lyd" lærer eleven at læse lydrette ord ved at fokusere på stavelsens vokal, i "Rim" lærer eleven at læse ikke-lydrette ord, der rimer, og i "Vokalalarm" lærer eleven at være opmærksom på vokalernes forskellige udtaler og udnytte denne viden i læsning og skrift.

De to sidste strategier går på "betydning". I "Klip" lærer eleven at udnytte viden om morfemer, og i "Spion" lærer eleven at læse lange komplekse ord ved at udnytte kendte elementer.

Lektionerne er meget systematiske. De er opbygget på samme måde, uanset hvilken strategi der arbejdes med. Eleven kender derfor arbejdsprocesser og aktiviteter. Et kvarters læsning på stof efter eget valg indgår i hver lektion. "Dagens spil", hvor der "leges" med strategierne, afslutter undervisningen.

Materialerne til de enkelte strategier har en signalfarve, der går igen i elevbøger, spil, tavler og lærervejledning. Elevbøgerne er engangsmaterialer. De er systematiske og indbydende. Materialet er velegnet til holdundervisning, og hvis man rigtig skal have glæde af det, bør man anskaffe hele pakken, da alle dele er integreret i undervisningsprogrammet.

Programmeret undervisning har ikke den store tradition i danske skoler. Men alsidigheden og systematikken i dette flotte materiale giver ordblinde gode muligheder for at indlære de helt nødvendige teknikker for at kunne tilegne sig skriftsproget.