»Ni hao« til Rungsted Skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rungsted Skole fik for tre uger siden besøg af ti kinesiske elever og én lærer fra en venskabsskole i Beijing. Eleverne blev indkvarteret privat hos hver af de danske 8.-klasse-elever og var med i den daglige undervisning. Målet med kulturmødet var at give eleverne et bredere perspektiv på andre mennesker, lande og kulturer. Men det er ikke kun eleverne, der lærer noget, fortæller den kvindelige kinesiske klasselærer Jing Jing.

Hvad overraskede dig ved den danske skole?

»Jeg er overrasket over, at det er så åbent og frit, og at man kan lave forskellige projekter. Den danske folkeskole tilbyder en uddannelse af høj kvalitet, samtidig med at lærerne er opmærksomme på at undervise i det, der interesserer eleverne. Danske lærere har den tilgang, at så længe eleverne kan lide det, de laver, kan de også blive gode til det. De lader eleverne tænke selv og sørger for, at det ikke kun er læreren, der underviser«.

Hvor ser du den største forskel mellem den danske og den kinesiske folkeskole?

»I Danmark er du mere fri. For eksempel kan du selv vælge, hvilke lærebøger du vil bruge, det kan vi ikke i Kina. I Danmark uddannes eleverne til selv at tage ansvar og specialisere sig inden for deres egne interesseområder, mens eleverne i Kina undervises mere bredt«.

Hvad tror du, eleverne har lært af hinanden?

»Jeg tror, at de kinesiske elever har lært at være mere kreative og er blevet bedre til at samarbejde. Danskerne har lært, at de skal arbejde mere flittigt, for de har set, at de kinesiske elever studerer utroligt flittigt. Nogle af dem har endda haft deres lektier med til Danmark«.

mls@dlf.org