Debat

Styrk 10. klasse

10. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan synliggør vi de vilkår, der bliver ført politik på i Danmark? Hvordan synliggør vi den mangel på demokratisk proces, som vi er vidne til? Hele det politiske tyngdepunkt ligger omkring regeringen, og regeringsgrundlaget sætter den politiske dagsorden, hvor facit er givet på forhånd. Man afmonterer alle, der har en viden, og det er stærkt bekymrende, at regeringen ikke bruger den faglige kompetence, der ligger ude i virkeligheden. Vi har fra DLF's side budt os til mange gange, men vi får ingen positive reaktioner på vores henvendelser - vores budskaber harmonerer simpelthen ikke med regeringsgrundlaget. Det er ærgerligt, at man ikke længere diskuterer holdninger, tro og ånd, men alene mål og output, når folkeskolen er til debat.

Lige nu er det 10. klasse, der står for skud. Efter at forhandlingerne om at erstatte 10. klasse med en såkaldt ungdomsklasse brød sammen i december, har regeringen fundet den frem igen i forbindelse med sit udspil til velfærdsreformen. Man giver altså ikke op så let. Der skal også kunne sættes et flueben ud for det punkt i regeringsgrundlaget. Men det er vi altså nogle, der gerne vil forplumre. Nogle af os, der har indsigt i og erfaringer på området. DLF er gået sammen med en stribe lærer-, forældre- og skoleorganisationer og har iværksat en underskriftsindsamling for at fastholde kvaliteterne i de nuværende 10.-klasser ud fra det synspunkt, at 10. klasse skal udvikles til gavn for de unge og samfundet, og at der er brug for et mangfoldigt tilbud, når 10. klasse skal bidrage til, at flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse. Undersøgelser viser, at elever, der har taget 10. klasse, får højere karakterer til studentereksamen, har lavere frafald på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser og gennemfører de korte og mellemlange uddannelser hurtigere. Af mindre målbare, men mindst lige så vigtige resultater er den modning, fokusering og almene dannelse, eleverne får med sig videre i livet. Alle disse argumenter preller nok af på Bertel Haarder, men heldigvis tyder det da på, at der findes andre politikere, der lytter til saglige argumenter på dette område, og at regeringen får mere end svært ved at gennemtrumfe sin idé. Du kan yde dit bidrag ved at medvirke i underskriftsindsamlingen på www.styrk10klasse.dk

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS