Indsats uden koordinering

To ministerier og Danmarks Lærerhøjskole sætter fokus på forskning, læring og læreprocesser, men initiativerne er ikke blevet koordineret

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da forslaget til finanslov for 1997 blev fremlagt for syv måneder siden, stod det klart, at regeringen ville prioritere forskning i læring. To steder - i Forskningsministeriet og i Undervisningsministeriet - var der afsat midler til forskning i læring og læreprocesser. Over en periode på fire år skal der bruges i alt 40 millioner kroner ekstra.

Nu har Statens Humanistiske Forskningsråd og Undervisningsministeriet fremlagt planer for, hvordan pengene skal bruges, og det fremgår, at de to initiativer ikke er blevet samordnet. Så hvis indsatsen skal koordineres, så forskningen og resultaterne kan komme til at hænge sammen, er det helt og aldeles op til de institutioner, der vinder ministeriernes licitationer.

Dertil kommer, at Danmarks Lærerhøjskole er parat med sit eget selvstændige forsknings- og uddannelsesprojekt over tre år.

Lærerhøjskolens rektor, Tom Ploug Olsen, beklager den manglende koordinering.

- Da jeg læste de to udspil fra Undervisningsministeriet og Forskningsrådet under Forskningsministeriet, fæstede jeg mig straks ved, at man lægger to forskellige spor ud og ved, at man ikke koordinerer initiativerne. Danmark er ikke stor nok til flere puljer, der konkurrerer med hinanden. Lærerhøjskolens bidrag vil derfor være, at vi forsøger at bringe ressourcerne sammen ved at overskride sektorer - at man så at sige lægger æggene i én kurv. Det håber jeg, at de andre universiteter, der kommer til at indgå i projekterne, vil være med til, siger han.

Ifølge professor Finn Hauberg Mortensen, Odense Universitet, der er formand for Statens Humanistiske Forskningsråd, har rådet flere gange henvendt sig til Undervisningsministeriet for at få et samarbejde i stand, men hver gang er det blevet til et afslag. Forklaringen på den manglende koordinering skal derfor søges i Undervisningsministeriet.

- Der er intet besynderligt i, at vi ikke har samarbejdet, siger Torben Kornbech Rasmussen, der er direktør for Undervisningsministeriets Universitetsafdeling.

- Det kan godt være, at centrene får et udmærket samarbejde. Men det er ikke sikkert, mener han.

- Vi har ikke villet lægge os fast på, at det skal foregå på en bestemt måde, siger Torben Korbech Rasmussen.

Formanden for Forskningsrådet ved ikke, hvorfor de to projekter ikke er blevet koordineret indtil nu, men han mener, at samarbejdet stadig er muligt.

- De to projekter er meget forskellige, men der er intet til hinder for, at de institutioner, der kommer til at indgå, samarbejder, siger Finn Hauberg Mortensen.

Undervisningsministeriet og Forskningsrådet er begge i gang med at finde institutioner, der vil opbygge centrene. Det sker samtidig, og det volder en del problemer for ansøgerne.

- Det er fint, når man i Forskningsrådets opslag skriver, at man ønsker samarbejde med Undervisningsministeriets videnscenter, men hvordan skal man kunne samarbejde med noget, som man ikke kender, siger professor Carsten Elbro, Københavns Universitet. Han under sig meget over, at det ikke er lykkedes ministerierne at koordinere de to initiativer, inden man har sendt arbejdet ud i licitation.