Forskning med mure imellem

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet har afsat 27 millioner kroner over fire år til at oprette et videnscenter om læring.

Centret skal opbygge en kompetence om læring i bred forstand. Det vil sige, at man skal beskæftige sig med læreprocesser i folkeskolen, ungdomsuddannelserne, efter- og videreuddannelser og arbejdslivet og tage sig af uddannelse og forskeruddannelse. Videnscentret skal fysisk placeres ét sted, formentlig i sammenhæng med et eksisterende forsknings- og uddannelsesmiljø. Det skal indgå i netværk, så erfaringer fra både danske og udenlandske institutioner inddrages, fremgår det af ministeriets beskrivelse.

Samtidig opretter Statens Humanistiske Forskningsråd under Forskningsministeriet to centre 'uden mure', som det hedder. Til formålet er der afsat 13 millioner kroner over fire år.

De to murløse centre skal forske i læring og læreprocesser i henholdsvis læsning og regning, og forskningen skal rette sig mod elever fra og med 6. klasse og elever i ungdoms- og voksenuddannelserne.

Forskningen skal være tværfaglig. Den skal inddrage informationsteknologi og indgå i et antropologisk/sociologisk studium af læsning og regning, fremgår det af licitationsmaterialet. Centrene skal placeres i sammenhæng med eksisterende forskningsmiljøer.

Ved siden af disse initiativer er Danmarks Lærerhøjskole parat med sit eget projekt under overskriften 'Skolefag, læring og dannelse i det 21. århundrede', der også sætter fokus på læring.