»Med escaperoom får vi nye venner – det gør vi ikke så tit«

På Hørsholm Skole har en gruppe af særligt dygtige elever været med til at lave et escaperoom. Eleverne har fundet fælles interesser og sammenhold ved at konstruere gåder og arbejde med mønstre.

Publiceret
Tobias fra 9. klasse og Xinzhi fra 8. klasse hjælpes ad for at finde ud af det mørke escaperoom. De søger efter en ledetråd, der skal føre dem videre til næste gåde.
Henrik Højstrøm (til venstre) og Jón Hammer står klar ved overvågningskameraet for at give eleverne hints til at løse gåderne.
Du skal løse gåden for at finde den næste gåde i rækken. For hver løste gåde findes et hemmeligt tal, de tal skal til sidst bruges i cykellåsen, der er nøglen til frihed.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Oppe over trappen i den gamle tandlægebygning på Hørsholm Skole finder man gangen til skolens escaperoom. Det, der engang var tandlægesekretærens skranke, fungerer nu som kontor, hvor lærerne bag projektet via webkamera holder øje med, hvad der sker på den anden side af væggen, og står klar til at give hints, hvis personen i rummet vinker til kameraet.

»Vi kunne eksempelvis sige: Har du husket at drikke din morgenkaffe? For at guide eleven over til kaffen for at finde næste gåde«, forklarer Jón Hammer, der er en af lærerne bag projektet. Det var hans ide at starte escaperoom. Han er selv en ildsjæl inden for bræt-og strategispil og deler mange interesser med eleverne i projektet.

14-årige Tobias, der går i 9. klasse, har været med til at lave skolens escaperoom.

»Et escaperoom er et rum, hvor du bliver lukket inde og skal løse en række gåder for at komme ud. For hver gåde du løser, kommer du tættere på målet, som er en nøgle til at låse sig ud af rummet. Men du kan selvfølgelig bede om ledetråde undervejs«.

Lærer: »Man skal behandle elever forskelligt for at behandle dem ens«

Et rum med mange niveauer og lag

Selv om der er dæmpet belysning, kan man sagtens få øje på alt indholdet i det lille rum. På den hvide væg hænger et gammelt brunt ur med guldskive ved siden af et guldaldermaleri af en skovvej med gyldenbrune træer og et hvidt hus med stråtag i baggrunden. Op ad den modsatte væg står en brun trækommode med en rødvinsflaske ovenpå. Rummet ligner noget, der kunne være taget ud af en gammel Morten Korch-film.

Men man skal ikke tage fejl. Selv om rummet viser sig fra sin simple side ved første øjekast, gemmer det på en masse hemmeligheder med mange lag. Intet er, som det ser ud til. Maleriet skjuler eksempelvis en besked, der viser sig, hvis man lyser på det med neonlys. Beskeden fører en videre til cd-afspilleren, hvor man skal spole frem til et bestemt tidspunkt i sangen, hvor der nævnes et land. Det land skal man så finde i atlasset i reolen, der ikke er en helt almindelig reol. Den gemmer nemlig på en hemmelig indgang til et andet rum. Sådan bliver det ved, indtil man står med nøglen til friheden.

For et år siden startede en gruppe lærere på Hørsholm Skole escaperoom, der er et projekt for dygtige elever på alle klassetrin, som ikke udfordres tilstrækkeligt i normalundervisningen. Samtidig hjælper escaperoom dem til et fællesskab med ligesindede. Eleverne identificeres af klasselæreren og en vejleder, der har en særlig viden om begavede elever. Udvælgelsen af eleverne tager udgangspunkt i nogle af parametrene for foreningen for højt begavede børn, »Gifted Children«.

Cirka 20 elever fra 4.-9. klasse har sagt ja til tilbuddet om at være en del af projektet, der foregår uden for normal undervisningstid. Eleverne konstruerer gåderne i rummet, udvikler koder og fortællinger, der passer til gåderne.

Escaperoom = opblomstrende venskaber

14-årige Xinzhi, der går i 8. klasse, interesserer sig for matematik og biologi. I fritiden spiller hun klaver og danser. Hun er en af de elever, der er med til at lave escaperoom. Hun glæder sig altid til at arbejde med gåderne og de andre elever, selv om de to dage om ugen bliver ekstra lange.

»Det er sjovt at være en del af escaperoom, fordi man skal være kreativ og få ideer. Det er spændende at skulle tænke langt og logisk på en disciplineret og målrettet måde. Man skal have en generel plan fra starten. Det dur ikke kun at tænke på ét skridt, for så hænger det måske ikke sammen med det næste eller det tredje. Det er en ny måde at tænke på«, siger hun.

Tobias fra 9. klasse nikker bekræftende til hendes ord og supplerer:

»Det handler om problemløsning. Vi udvikler koder og gåder, andre skal løse. Så det går ikke, at du giver en kryptisk besked, som kun du kan forstå. Det er jo meningen, at andre skal løse gåderne. Det er derfor nødvendigt at sætte sig i deres sted, hvilket er en god udfordring«.

»Man bliver glad af at lave escaperoom. Det er en fed oplevelse at være med. Det er dejligt, når det lykkes, når gåderne går op i en større enhed. Det er ekstremt tilfredsstillende«, siger Tobias, der er glad for matematik, fysik, kemi og spiller computer og går til saxofon i sin fritid.

Når eleverne arbejder med escaperoom, har de forskellige fordybelsesområder. Xinzhi arbejder for tiden med koder, breve og familietræer. Familietræerne bruges som narrativt element bag gåderne. Tobias arbejder blandt andet med mønsterkonstellationer. De elementer, eleverne arbejder med, sættes efter noget tid sammen til en gåde. Samarbejde er derfor en bærende del af esacaperoom.

»Man skal kunne stole på, at de andre laver deres ting, så elementerne i sidste ende kan sættes sammen. Der er meget samarbejde i det, fordi vi hele tiden giver hinanden opdateringer på, hvordan det går, så arbejdet hænger sammen«, siger Tobias, der peger på samarbejde, ansvar og overblik som de tre vigtigste ting, han har lært i løbet af året med escaperoom.

Både Xinzhi og Tobias har fået nye venner med escaperoom. Fællesnævneren for holdet er, at de alle kan lide at gå i skole og er interesserede i det faglige, mener Xinzhi.

»Det er altid nemmere at finde venner, hvis man har de samme interesser. Men det er ikke altid lige nemt at finde. Men jeg har lært mange flere at kende i det her år, hvor jeg har været med til at lave escaperoom«, siger Xinzhi, der især fremhæver de opblomstrende venskaber på tværs af årgangene som noget nyt.

I fremtiden vil skolens øvrige elever få adgang til skolens escaperoom. Det er noget, både Tobias og Xinzhi ser frem til, da det for dem er formålet med escaperoom.

»Det bliver fedt at brede det ud til andre«, siger Tobias.

»Ja, det er jo hele formålet med det«, siger Xinzhi.