Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Til Børnehjem i Schweiz

Kinderdorf Pestalozzi, Trogen i Schweiz, nærmer sig nu sin Fuldendelse, og Halvdelen af de 400 forældreløse børn er ankommet.

En væsentlig Del af Arbejdet udføres ved frivillig Hjælp fra en Del europæiske Lande.

Kommunelærer Georg V. Bengtsson har siden sit Besøg sidste Efteraar i Børnebyen propaganderet for frivillig Hjælp i Artikler og Foredrag, det er jo det eneste, Danmark kan yde, og Resultatet er blevet, at der i Sommerferien rejser fire Hold danske Lærerinder og Lærere til Trogen for at deltage i Arbejdet. Lærerne med Skovl og Spade, Lærerinderne vil sørge for det huslige Arbejde samt hjælpe til ved Pasningen af de mange forældreløse Smaa.

Fra Fredericia deltager saaledes ca. 20 Lærerinder og Lærere, en Præst samt en Gruppe Gymnasiaster.

Folkeskolen nummer 21

maj 1947

For 25 år siden

Behold den

gældende formålsparagraf

I et interview udtaler det radikale folketingsmedlem Ole Vig Jensen blandt andet:

'- Det er min fornemmelse, at netop formålsparagraffens formulering vil kunne afstedkomme politiske stridigheder, og derfor synes jeg udmærket, at vi kan fortsætte med at bruge den vi har. Den er rummelig og stadig aktuel. Vores, politikernes, væsentligste opgave må være at give den indhold.'

På spørgsmålet om politikerne skal overlade indholdsformuleringen til det enkelte skolevæsen siger Ole Vig Jensen:

'- Det er jeg egentlig tilhænger af. I hvert fald må vi give det enkelte skolevæsen så megen selvbestemmelse som muligt. Hvordan den enkelte skole skal være, må være noget forældre og lokale myndigheder må afgøre i samarbejde. Forældreinteressen er måske ikke stor nok i dag til det, men interessen for skolen er stigende og med en revision af skolestyrelsesloven vil det nok kunne lade sig gøre.'

Folkeskolen nummer 20

maj 1972