Børne- og ungdomsteater

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Verdensgøgl

Den dresserede dukke

Søholm Park Teatret

c/o Bendt Hildebrandt, Søholm Park 2 A, 2900 Hellerup, telefon 3962 6969

Forestillingen er for tre til tolv år og opefter. Den varer 50 minutter og koster 7.375 kroner ved maksimalt 100 tilskuere og 8.625 kroner ved maksimalt 150 tilskuere.

Komiske og tankevækkende optrin, søde sange, flotte kostumer og meget dygtige skuespillere gør forestillingen til en virkelig god oplevelse.

Scenen er en overdimensioneret kuffert med mærkater fra alverdens lande. Den verdensberømte bugtaler Meerufenfushi præsenterer sig og åbner kufferten, der nu forvandles til et farverigt gøglertelt med stjerner og kulørte lamper. Fra en stor kasse hentes dukken Gaferut. Det er sidste optræden, inden Meerufenfushi skal på ferie. Men Gaferut vil ikke finde sig i, at han ikke skal med. Med hjælp fra tilskuerne gør han oprør. Rollerne byttes om, og Gaferut overtager magten. Naturligvis ender alt i fryd og gammen.

'Den dresserede dukke' er en forestilling, der viser stor artistisk kunnen og perfekt timing. Godt børneteater er altid både for børn og voksne.

Scenografisk genistreg

Jord-Manden fra Tollund

Meridiano Teatret

Diget 29, 4300 Holbæk, telefon 5944 1757

Forestillingen er for 5. klasse og opefter. Den varer 80 minutter og koster 8.995 kroner ved maksimalt 120 tilskuere.

En fantastisk smuk og poetisk forestilling om kærlighed, længsel, savn og om at finde sine rødder.

Det er den 31. december 1999. Fotografen Emil sidder i flyet på vej hjem til Danmark efter mange år i udlandet. Han har modtaget et brev fra sin ungdoms kærlighed, Helena. I brevet er nogle billeder, som Emil tog af hende dengang.

Emils historie fortælles nu i filmiske klip. Tiden skrues tilbage til 1950. Emil og Helena er forelskede, men Helenas mor er meget imod forbindelsen. Emil og hans far graver tørv, og en dag støder Emil på et gammelt moselig. Han fotograferer det og tjener sine første penge som fotograf. Umiddelbart efter får Emil tilbud om at deltage i en ekspedition til Egypten. Helena er blevet gravid, men da hun intet hører fra Emil (hendes mor gemmer alle Emils breve), gifter hun sig med en anden.

Sideløbende med Emils historie fortælles en historie om Tollundmanden og hans tragiske kærlighedsforhold.

Scenografien er et kapitel for sig. En kæmpemæssig trækasse med mange låger, der åbnes, og utallige og utrolige scenarier trylles frem. Alle sceneskift sker elegant og naturligt. Lyset og lyden underbygger præcist stemningen. Forestillingen er en stor teateroplevelse.

Rejse ud i barndommen

Mont Blanc

Teatergruppen Gadesjakket

Teaterhuset, Filosofgangen 19, 5000 Odense C, telefon 6614 4021

Forestillingen er fra 14 år og opefter. Den varer 55 minutter og koster 7.750 kroner ved maksimalt 120 tilskuere.

Mont Blanc er historien om en ung piges udvikling fortalt i et nutidigt sprog med en spændende og overraskende handling.

Gadesjakket har hentet inspiration i et gammelt russisk folkeeventyr om pigen Vasilisa, der bliver sendt ud i skoven for at hente ild til familien.

I 12 scenebilleder fortælles om Lisa, der drømmer om en dag at bestige Mont Blanc og hænge i det yderste af fingerspidserne - og alligevel klare at nå toppen.

Lisa bor alene med sin mor. En dag falder moderen om og er død. Lisa skal nu prøve at klare sig selv. På en banegård møder hun en kvinde, der inviterer hende hjem. Hjemme hos kvinden bliver Lisa budt på noget at drikke og prøver at ryge. Lisa falder om og vågner i et mørkt værelse. På væggene sidder en masse stikkontakter.

En gammel kone - heks? - kommer med en barnekiste. 'Nu er turen kommet til dig!' Lisa vil væk fra huset. Men det kan hun ikke, før hun har fået tre lamper til at lyse. Hun arbejder som besat med at finde ud af hvordan.

Endelig lykkes det, og hun kan forlade huset. Den gamle kone forærer hende en rygsæk - samt udstyr til bjergbestigning. Hendes rejse som kvinde kan begynde.

Elementært, kære Watson

Det levende billede - en detektivkomediegyser

Teater/vestvolden

Engstrandskolen, Hvidovrevej 440, 2650 Hvidovre, telefon 3677 2300 (fra august ny adresse: Multihuset, Høvedstensvej 47-49)

Forestillingen er fra otte år og opefter (familieforestilling). Den varer 50 minutter og koster 7.250 kroner ved 100 tilskuere, 9.000 kroner ved 150 tilskuere og 11.250 kroner ved 250 tilskuere.

Det er virkemidlerne - mere end den egentlige handling - der er i centrum.

Sherlock Holmes har buret sig inde med sit eksperiment, og hans tro væbner dr. Watson læser dagens avis. I 'vinduet' ses en ung kvinde på vej mod detektivens gadedør. Kvinden er meget desperat. Hendes far, en berømt videnskabsmand, er blevet bortført.

Sherlock Holmes og dr. Watson tager affære. Til lands, til vands og i luften forfølger de den fæle bortfører. En gorilla dukker op og bortfører den unge kvinde, som dr. Watson netop har forelsket sig i.

Holmes afslører, at han længe har levet et dobbeltliv for netop at afsløre den formodede bortfører, der er ingen ringere end nyheds- og underholdningsmogulen Rupert Murdoch. Denne er ved at udtænke noget forfærdeligt: levende billeder på en skærm.

Forvirret? Men det er meget morsomt. En crazy farce med lynhurtige rolleskift og masser af special effects.

Barnepjat

Hallo!

Baggårdteatret

Caroline Amalielund 26, 5700 Svendborg, telefon 6221 4043

Forestillingen er for 1. til 3.klasse. Den varer 50 minutter og koster 5.200 kroner ved maksimalt 80 tilskuere.

To voksne mænd går rundt på scenen, der er bygget op som en arena. Den enes hår er bundet op i flere små rottehaler, og den anden har en plisseret lampeskærm over hovedet. Begge har tykke haler, der også fungerer som taburetter. I loftet hænger snore med alskens ting: garntrisse, oplukker, tandbørste, kassettebånd og meget mere.

De to mænd småskændes: 'Du smasker!' 'Du piller tæer!' 'Du prutter!' - og mere af den slags. De finder ud af, at de har et barn - en dreng, men han er blevet væk. De prøver at ringe rundt, men telefonerne er 'sluppet op'. Manden med lampeskærmen leger far og den anden mor til det forsvundne barn. Endelig ringer barnet. 'Faderen' taler med det og er nu i stand til at tage lampeskærmen af. Det hele slutter med, at den anden spørger: 'Hvad skal vi lege i morgen?'

Lyder det pjattet? Det er det også.

Dans i badeværelset

Strejfer

Uppercut Danseteater

Esromgade 15, opgang 2, 2200 København N, telefon 3582 7111

Forestillingen er for 10-14-årige. Den varer 40 minutter og koster 10.000 kroner ved maksimalt 350 tilskuere.

En forståelig og udtryksfuld danseforestilling med dygtige dansere.

Hvad er det, der strejfer rundt inde i hovedet på børn? Det har Uppercut Danseteater forsøgt at finde ud af. I samarbejde med børn i 10-14-års alderen har de skabt denne forestilling. Børnene har bidraget med tegninger, historier og digte.

Scenen er et børneværelse. Over højttaleren høres børnestemmer, der fortæller om alt det, børn er bange for: mørke, overfald, vold med mere. Men også om det, der er svært at tale med hinanden og de voksne om: død, sex og skilsmisser.

De fire dansere udtrykker smukt de tanker og følelser, der kommer fra børnene.

Uppercut Danseteater tilbyder et samarbejde med skoler enten som emneuge, workshop eller de koreograferer en danseforestilling med børnene som medvirkende. Forestillingen vil komme til sin fulde ret efter sådan et samarbejde.

Sprudlende fortælleglæde

Lilly og Søster

Teatret Fair Play

Borchsvej 3, 4300 Holbæk, telefon 5343 8595. (Fra 25.november telefon 5943 8595)

Forestillingen er for aldersgruppen tre til otte år. Den varer 50 minutter og koster 4.750 kroner ved maksimalt 80 tilskuere.

Sammen med Lilly og Søster kan man kun blive i godt humør. Der er fuld fart frem og en vældig god kontakt med publikum fra første færd.

De to søstre hænger vasketøj op - rytmisk. Så skal kufferterne pakkes ud. Søsters kuffert er ordentlig og romantisk, mens Lillys er rodet. De har også en køkkenkuffert, så de kan koge vand til kaffe. Den skal drikkes i pausen mellem de to historier om Karl Otto.

Den første historie handler om den dag, Karl Otto og hans mor skulle i stormagasinet Alkabras og købe et skab, men blev væk fra hinanden. Karl Otto bliver lidt bange, men kommer op til en flink mand, der efterlyser mor i kunderadioen.

I 'kaffepausen' sludrer Lilly og Søster med tilskuerne.

Den anden historie handler om den dag, da Karl Otto skulle ud og handle for mor, men glemte hendes pung i parken. Han møder en fremmed mand. Karl Otto bliver lidt forskrækket. Men manden er flink, han hedder Frandsen og er telefonmontør. Frandsen har fundet mors pung. Karl Otto får nu lov til at hjælpe Frandsen med at reparere telefonkablerne. Karl Otto føler sig som en rigtig helt.

De to festlige skuespillere hopper ind og ud af de mange roller og skiftes til at føre dukken Karl Otto. Meget flot timing og en masse morsomme episoder gør 'Lilly og Søster' til en forestilling, der både morer og får børnene til at tænke tanker.

Et musikalsk eventyr

Den tyvagtige skade

Teatro Rio Rose

Ved Tove Bornhøft, telefon 4248 0602, fax 4447 0602

Forestillingen er for fem- til tolvårige. Den varer 60 minutter og koster 9.250 kroner ved maksimalt 150 tilskuere og 18.000 kroner ved maksimalt 300 tilskuere.

Historien er oprindelig kendt som en opera af Rossini, men her er det en bearbejdelse med nykomponeret musik, hvor orkestret er reduceret til en elektrisk bas.

En herskesyg dronning har lukket sig inde på sit slot for at beskytte sig mod omverdenen. Alle vinduer skal være lukket, intet må have mulighed for at slippe ind. Datteren, den smukke prinsesse, skal giftes med en gammel baron, hvad hun selvfølgelig ikke vil.

Men, men, men, den enfoldige og hjertensgode tjenestepige åbner alligevel et vindue. En tyv lister uset ind og stjæler gafler, kroner og ringe og skaber en sådan forvirring, at bryllupsplanen ikke bliver til noget.

Stykket er velspillet og velsunget og skaber, ved sin enkle, men effektfulde kulisse, det eventyrrum, hvor en så 'brugt' historie kan fungere.

Forestillingen anbefales til de mindre klasser.

Suverænt gensyn

Jeppe på bjerget

Teatret Møllen

Møllepladsen 4, 6100 Haderslev, telefon 7452 6679

Forestillingen er for 12 år og opefter. Den varer 90 minutter og koster 7.500 kroner ved maksimalt 120 tilskuere.

Stykket er det, vi alle kender, og hvis man ikke lige vidste det, ville man ikke bemærke den nænsomme beskæring af teksten. Den originale sprogtone er bevaret, men alligevel skåret til, så det uundgåelige 200-årige støv ikke fornemmes. Scenografien er fantasifuld og original. Scenen er en arena, hvor tilskuerne elegant og uanmassende bliver draget ind i forestillingen.

Skuespillet er fremragende. Jeppe er 'rigtig fuld', som tilskuer fornemmer man næsten sprutbøvsen. Pernille spilles lige netop med den blanding af vrede, desperation og erotik, som gør, at man forstår Jeppes respekt og kærlighed. Herskabet fremstår suverænt som kyniske, nydelsessyge og tomme mennesker. Og det hele er serveret med et musikalsk og artistisk overskud, så humoren og det alvorlige danner en helstøbt enhed.

'Jeppe på bjerget' er i Møllens opsætning et flot eksempel på, hvad det er, teatret kan, som film og tv ikke kan.

Det sagde noget

Så sig' da noget

Jako-Bole Teatret

Teaterhuset, Danmarksgade 19, 9000 Ålborg, telefon 9812 7833

Forestillingen er for ti år og opefter. Den varer 50 minutter og koster 9.625 kroner ved maksimalt 150 tilskuere.

Stykket bevæger og vil være et fantastisk godt udgangspunkt for en snak i skolens ældste klasser om begreber som ansvarlighed, respekt og livskvalitet.

Sara skal passe sin stumme morfar. Han har haft en blodprop, er delvis lammet og har mistet talens brug. Sara svinger mellem sit engagement i morfaren og sin egen magelighed. Hun forsøger sig med mormoderens formynderiske holdning, men kan ikke gennemføre den. Hendes forsøg på at appellere til morfaderens fornuft eller ansvarsfølelse falder til jorden. Det er først, da hun direkte stiller krav til ham, at der etableres en kontakt.

Stykket har en enkel, men meget effektiv scenografi. Morfaderen er placeret, så han hele tiden er i centrum. Sara og mormoderen er figurer, der sværmer rundt om ham. Mormoderen resigneret, Sara usikker og famlende.

Stykket bliver spillet med energi og overbevisning. Morfaderens stemme er en velspillet saxofon. Sara stiller de spørgsmål og har de kommentarer, som man anstændigvis ikke må sige højt: 'Du er tyk, grim og ulækker'. 'Hvorfor nægter du at tage på plejehjem?' Sara slynger det hele i hovedet på morfaderen, men kommer hele tiden tilbage til spørgsmålet om, hvem han er eller var. Gradvist kommer hun tættere ind på livet af ham.

Forestillingen er en stærk og rørende oplevelse.

Sand kunst fra hjertet

Den Øreløse Sanger

Odsherred Teater

Lærkehus, Egebjergvej 106, 4500 Nykøbing Sjælland, telefon 5993 0301

Forestillingen er for 4. klasse og opefter. Den varer 75 minutter og koster 8.750 kroner ved maksimalt 120 tilskuere.

'Den Øreløse Sanger' handler om en ung mestersangers anstrengelser for at finde sig selv. Om hans kamp mod det onde, som kunsten aldrig må tjene.

Han er efterkommer af et folk, som er blevet besejret, da han var spæd. Han er vokset op med sin mor og en munk. Og moderen har lært ham sangen om folkets undergang.

Dødens kriger får ham til at synge på de besejredes gravplads. Han skal synge sangen om folkets længsel efter hævn og oprejsning. Døden er lige ved at få ham, men munken lærer ham sandheden, får ham til at se sig som et menneske, der må og skal tage ansvaret for sig selv. Hver del af hans krop bliver taget i ed under mottoet: 'Pas på det, der er dig, du kan kun redde dig selv'. Det eneste, som ikke bliver taget i ed, er hans ører. Dem mister han, da dødens kriger den tredje og sidste gang skal hente ham. Den Øreløse Sanger kan nu formidle den sande kunst - den, der kommer fra hjertet og ikke handler om hævn og oprejsning.

Stykket er overordentligt velspillet, kulissen fungerer perfekt, og trods det til tider sindige tempo mister stykket aldrig nerve. De dramatiske højdepunkter får netop derfor en dybde, som bevæger.

Musikken og lydkulissen er suveræn. Trommer, slagtøj og diverse østerlandsk klingende stavspil underbygger og udvider det dramatiske rum. Det er ganske enkelt fremragende.

Da dialogen er meget filosofisk og kræver stor koncentration, vil forestillingen egne sig bedst for skolens ældste klassetrin.

Fornemmelser for medlidenhed

Medlidenhed med børnene i Vaden by

Svalegangens Dukketeater

Rosenkrantzgade 21, 8000 Århus C, telefon 8613 8866

Forestillingen er for 13 år og opefter. Den varer 45 minutter og koster 2.200 kroner ved maksimalt 30 tilskuere.

Stykket er skrevet af Peter Høegh og handler om byen Vaden, hvor medlidenheden med børnene, 'en særlig dansk kærlighed', har fået magten. Den er blevet det fundament, hvorpå magten udøves og legitimerer sig.

Men en dag udbryder der koppeepidemi i landet, og byen beslutter sig for total isolation - for børnenes skyld og fordi byen er landets åndelige hjerte.

Cirkus kommer til byen og får lov til at optræde. Den forklædte cirkusdirektør (den rigtige er død af kopper) tilbyder børnene et lift ud i den store verden, der hvor man kan leve og dø.

Scenen skifter i flot malende billeder med papdukker, der glider frem og tilbage. Scenestørrelsen er som en tv-skærm, hvor man oplever den tredimentionale effekt.

Teksten er dog noget docerende og reflekterende. Der mangler dramatik, men stykket er pudsigt og har sine steder nogle tankevækkende indfaldsvinkler på velfærdsstatens etiske problemstillinger

En rejse i det bare ingenting

Palle alene i EU

Dansk Rakkerpak

Meinungsgade 8 D, 2200 København N, telefon 3536 4748

Forestillingen er for skolens afgangsklasser. Den varer 60 minutter og koster 7.000 kroner ved maksimalt 150 tilskuere og 8.250 kroner ved maksimalt 200 tilskuere.

Forestillingen lever ikke op til sine intentioner, de er faktisk ikke til at fåøje på. Der kan siges meget morsomt om EU, men folkeskolens elever har fortjent en meget mere lødig og begavet morskab end den, Dansk Rakkerpak disker op med.

Forestillingen skal ifølge programmet handle om Palle, der vågner op i Madrid, hvor han studerer jura under EU-uddannelsesprogrammet Sokrates. Virkeligheden rammer ham her som et hammerslag: Det er ikke hans forældre, men ham selv, der er væk. Med dette afsæt skulle vi stadig ifølge programmet komme rundt omkring emner som uddannelse og jobmuligheder inden for EU, selviscenesættelse, kulturforskelle, national integritet, selvlegitimering og livskvalitet.

Rammen er et foredrag om arbejde og jobmuligheder inden for EU. En karikatur på en sælger forklarer, hvilke lande EU består af. Herefter er det som tilskuer umuligt at få hoved eller hale på, hvad meningen egentlig er med de stadig mere dilettantiske løjer.

Hvad er for eksempel meningen med at fremstille erhvervsvejlederen i Svendborg som en sulten gris? Eller at en scene om den rette påklædning ender ude blandt tilskuerne, hvor den ene skuespiller gramser på en piges bukser? Eller at en gennemgang af hilseformer er en opvisning i nationale stereotyper, som at tyskerens håndtryk er fast, englænderens et reserveret 'how do you do', italienerens en højtråbende opvisning i kindkysseri og så videre.

Forestillingen kan ikke anbefales.

Som Bamse og Kylling

Den Tårnhøje Hund 2

Børneteatret

Lars Bjørnsstræde 19, 1454 København K, telefon 3032 2032

Forestillingen er for de tre- til otteårige. Den varer 45 minutter og koster 6.250 kroner ved maksimalt 100 tilskuere, 7.500 kroner ved maksimalt 120 tilskuere og 9.375 kroner ved maksimalt 150 tilskuere.

Ferien er tiden, hvor man laver en masse ingenting. En mand tager ud til sin hytte, en skæv, men alligevel harmonisk kulisse. Vi præsenteres for hyttens mærkværdigheder: en vandhane, der kommer frem som kukkeren i et kukur, en selvåbnende skuffe, en nikkende potteplante, en lunefuld vandkande og meget mere. Der spilles effektfuldt med rekvisitterne, og der opstår en masse komiske situationer, inden den tårnhøje hund gør sin entre.

Hunden og manden er gamle venner, der leger deres egne lege. Der danses vals og leges tagfat, men allermest så hygger de sig i et væk. Det ender med, at hunden flytter med ham hjem.

Forestillingen er uden tvivl inspireret af Bamse og Kylling, men hvad gør det? Børnene levede med og var meget engagerede.

Forestillingen vil være velegnet i indskolingens yngste klasser.

Påskelørdag i Jerusalem

Nazaræeren

Det lille Turnéteater

Munkedammen 34, 4320 Lejre, telefon 5944 0066

Forestillingen er for 13 år og opefter. Den varer 45 minutter og koster 4.650 kroner ved maksimalt 60 tilskuere, 6.500 ved maksimalt 100 tilskuere og 7.950 kroner ved maksimalt 150 tilskuere. Forestillingen spilles kun i kirker.

Judas kommer styrtende ind i kirken med Jesus og disciplenes pengekasse, som han gemmer. Maria Magdalene kommer farende ind og beskylder ham for at have stjålet pengene. Det er lørdag, dagen efter den lange fredag, dagen før Opstandelsen.

Spillet er en intens og medrivende beskrivelse af Judas og hans bevæggrunde til at følge Jesus og siden svigte ham. Judas argumenterer for terrorismens nødvendighed og for, at sagen går forud for menneskelige hensyn.

Maria Magdalene afslører ham som det 'almindelige menneske', han er. Judas har efter en terroraktion søgt beskyttelse i det bordel, hvor Maria Magdalene arbejdede, hun har set ham med rædslen malet i ansigtet. Han har omvendt set hende som den prostituerede, der solgte sin datters mødom til højeste bud. De har haft et kærlighedsforhold, som ingen af dem har evnet at sætte ord på.

Under hele optrinnet i kirken fornemmer man nazaræerens (Jesus) tilstedeværelse. Marie Magdalene har forstået budskabet. Judas fatter det ikke.

De to skuespillere bruger hele kirkerummet. De dramatiske optrin får ekstra næring fra akustikken og de himmelstræbende hvælvinger. De ømme og blide scener står tegnet knivskarpt, når de to mennesker åbner sig for hinanden i det store rum. Det hele bliver understøttet af et effektfuldt, poetisk og dramatisk lydbillede, der laves af en 'jødisk rabbiner'.

Stykket kan absolut anbefales til overbygningen. Det forfalder aldrig til det patetiske og moralske. Det viser de store spørgsmål (volden, ansvaret, kærligheden) og formår uden løftet pegefinger at sætte det kristne budskab ind i den sammenhæng.

Nervekrig

Køkkenelevatoren

Mimeteatret

Vestergade 95 B, 5000 Odense C, telefon 6617 8661

Forestillingen er for 15 år og opefter. Den varer 65 minutter og koster 7.900 kroner ved maksimalt 120 tilskuere. Der tillægges 700 kroner over Storebælt.

Harold Pinters 'Køkkenelevatoren' er i Mimeteatrets opsætning blevet en meget underholdende forestilling.

Et klassisk makkerpar, den talende, tykke hårdkogte og den stumme, tynde svage, sidder i et kælderrum på et hotel og venter besked fra deres boss. Hvem skal de likvidere næste gang?

Den talende sidder det meste af tiden i en tremmeseng og læser i avisen. Finder han en særlig makaber artikel, læser han den højt. Den stumme er urolig og nervøs. Han har samvittighedskvaler. Sidste gang var det en kvinde, de skulle myrde.

Pludselig kommer en køkkenelevator ned med forskellige bestillinger. De to lejemordere skræmmes fra vid og sans. Hvad skal de gøre? De endevender deres tasker og lommer for at finde egnede ting til at sende op: kiks, sodavand, te med mere. Går det mon? Vil de blive opdaget?

Stemningen bliver mere og mere desperat. De to går hinanden så meget på nerverne, at det skal ende galt.

En særdeles velspillet tragikomisk forestilling. Det vil være en god ide at lade eleverne stifte bekendtskab med Harold Pinters absurde univers inden forestillingen.

Autentisk hverdagsdrama

Majbrit

Teatergruppen Mariehønen

Vinkelvej 17, 8900 Randers, telefon 8641 7743

Forestillingen er for de 13-18-årige. Den varer 55 minutter og koster 3.500 kroner ved maksimalt 60 tilskuere.

En stærk og vedkommende forestilling.

'. . .Radioavisen. Den 74-årige pensionist, der i aftes blev overfaldet . . . er stadig bevidstløs. Fire unge er anholdt.' Majbrit slukker for radioen. Hun er en af de fire. Kun 17 år gammel sidder hun nu i arresten sigtet for grov vold.

Majbrit havde pjækket fra skole. Mødtes med vennerne. De kedede sig. Jesper havde scoret en flaske Rød Ålborg. Den drak de og gik så hen til biblioteket, hvor de råbte fjollede ting efter folk. Så var det, den gamle mand kom. 'Han ku' osse bare la' vær med at komme forbi der, lort mand lort! Det var jo ikke meningen.' Dør den gamle mand? Er hun så morder? Hvordan mon der er i et fængsel? Majbrit stiller mange spørgsmål.

Majbrit tænker tilbage. Tænker på veninden, der smuttede, da Majbrit var med til at binde klassens dydsmønster til en flagstang. Tænker på sin familie, hvor broderen altid er så pæn og artig. På gruppen, der fik hende til at begynde at smårapse.

Scenen er elevernes eget klasseværelse. Et skolebord, en stol og en ghettoblaster udgør scenografien. Det er nærværende og hudløst.