Anmeldelse

Nørd-Akademiet

Knald på forsøgene

På Nørd-Akademiet er der gratis adgang til spændende videosekvenser med Store-nørderne Kåre og Emil. De udfører ”farlige” forsøg, der skal motivere de store elever til selv at eksperimentere med og blive klogere på naturfag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Hver elev skal aflægge … en fællesfaglig prøve, hvor fagene fysik/kemi, biologi og geografi indgår”. I samme øjeblik en sådan stump tekst bliver til lov, vil der hvile et ekstra pres på de faglærere, der skal stykke både skoleårets undervisning og en kommende obligatorisk prøve sammen.

Fakta:

Titel: Nørd-Akademiet

Forlag: NTS-Centret

Fælles Mål 2009 rummer allerede en række enslydende målsætninger for de nævnte naturfag; men hvor er det lige, man går hen og finder det gode læremiddel, der på samme vis har afsæt i fagenes fælles berøringsflader?

Nærværende netbaserede materiale kan sagtens være en del af svaret. Fra Danmarks Radios "Ramasjang" kender mange børn og unge allerede Store-nørderne Kåre og Emil, og på dr.dk/noerd-akademiet er det igen d’herrer, der med entusiasme og indsigt skal vække elevernes nysgerrighed. Dette sker i en række videosekvenser på mellem tre og syv minutter, hvor nørderne først udfører et forsøg, der både i skala og ”farlighed” typisk falder uden for rammerne af den almindelige undervisning på 7.-9. klassetrin. De faglige pointer ved pågældende forsøg ridses herefter op, og hvert indslag afrundes med en omtale af, hvad eleverne efterfølgende kan gå i gang med af relaterede eksperimenter. Gode beskrivelser af disse findes ligeledes på hjemmesiden.

Der er knald på nørderne – sommetider helt bogstaveligt – og så kan en finke ryge af panden: Hvis indstrålingen af solenergi forstås som varme – og ikke som relativt kortbølget lys – demonteres jo forklaringen på drivhuseffekten. Eller: Vi opstiller en brændselscelle, der kører på solenergi – så har vi næsten vist, hvad fotosyntese går ud på. Hmm …

Der er også fart på tilrettelæggerne af hele projektet: For tiden er det lovede præsentationsværktøj således ikke tilgængeligt; hertil kommer, at der i skrivende stund ikke findes nogen forsøg med ”energihistorier” …

Og ja – der er mange nørd-forsøg og eleveksperimenter, som vi har set og prøvet før: Da emnet var madkemi, eller da vi eksempelvis var på Experimentarium, på Danfoss Universe, havde besøg af NRGI-konsulenten eller var til ”Natur i teltet”. Det nye i Nørd-Akademiet skal derfor snarere søges i den solide håndsrækning til et systematisk arbejde med flerfaglige kontekster. Hertil tjener især lærervejledningen, der blandt andet gennemgår faglige grundbegreber og teori samt henviser til relevante lærebogssystemer.

En tanke: Hvornår får vi en pige at se som Store-nørd? Signalværdien af et sådant tiltag skal bestemt ikke undervurderes.