Tørnæs og Bondo afviser kritikken

Lærerne har fortsat frihed til at vælge, hvilke metoder de vil undervise efter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

John Rydahl rammer ved siden af, når han kritiserer de nye faghæfter for at indsnævre lærernes metodefrihed.

Det er undervisningsminister Ulla Tørnæs (Venstre) og Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, enige om.

Religionslærernes formand peger blandt andet på, at lærere ikke længere kan undervise i salmer for salmernes egen skyld. Men det passer ikke, siger Ulla Tørnæs.

»John Rydahl tager citater ud af en sammenhæng og giver derfor et for-vrænget billede af faghæfterne. Og når det gælder salmerne, fejlciterer han. Der står i Fælles Mål, at salmer og sange kan vælges, så de understøtter klassens øvrige arbejde. Og hvem kan have indvendinger imod, at en lærer skaber sammenhæng i sin undervisning?«

Heller ikke Anders Bondo Christensen kan se, at faghæfterne bringer lærernes metodefrihed i fare.

»Jeg har ikke nærlæst faghæfterne, så jeg vil ikke afvise, at der kan være eksempler på, at det er gået galt. Hvis det er tilfældet, må vi drøfte det med ministeriet, når hæfterne engang skal evalueres. Men jeg er helt sikker på, at det ikke har været intentionen at angribe metodefriheden. Tværtimod, for metodefriheden betyder, at lærerne har ansvaret for at levere så god en undervisning som muligt«, siger Anders Bondo.

Som John Rydahl ser det, er faghæfterne et udtryk for et ønske om mere central styring. Men ifølge Ulla Tørnæs sker der ingen praktiske ændringer.

»Da vi for nogle år siden indførte Klare Mål, kunne skolerne vælge at formulere deres egne mål. Det er der kun ganske få, der har gjort. De bindende trinmål tager afsæt i Klare Mål, og i modsætning til Klare Mål er det obligatorisk at følge dem. Men der sker ingen reelle ændringer af praksis«, siger Ulla Tørnæs, der netop har haft en række formidlingsmøder om Fælles Mål, og antallet af deltagere vidner om at alle folkeskolens parter tager faghæfterne alvorligt.

Anders Bondo lægger vægt på, at faghæfterne er formuleret, så de rummer det brede undervisningsbegreb. Men ligesom John Rydahl bekymrer det ham, at regeringen vil teste, om alle børn når målene.

»Vi risikerer, at undervisningen bliver indsnævret til det, eleverne skal testes i, og det vil de kun blive i en minimal del af det, de bør lære«, siger Anders Bondo.

»Det er en meget overraskende kommentar.

folkeskolen@dlf.org