Debat

Ikke så hellig en ko

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommentar til Vagn Madsens læserbrev i sidste nummer af Folkeskolen.

Det er rart at konstatere, at der er nogen, der læser, hvad man skriver. Du påstår, at jeg ikke vil anfægte noget, du kalder 'den fagskyende udelthed'. Jeg tror, på grund af, hvad du tidligere har skrevet, at vide, hvad du mener med det, men det er et begreb, jeg ikke rigtigt kan dele med dig.

For at fjerne enhver tvivl vil jeg understrege, at jeg bestemt mener, at børnene går i skole for at lære noget. Du er faktisk den første, der nogensinde har antydet, at jeg var ukritisk over for skolen. Jeg 'causerer', som du siger, for at bidrage til de overvejelser, vi må igennem for at finde en bedre løsning end den, vi har.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men det er da også rigtigt, som du angiver, at jeg ikke tror at kende det ultimative svar. Det tror jeg skal findes i respekt for de værdier, der ligger i de forskellige synsvinkler, men også med mod til at tænke på en ny måde. Det er mit indtryk, at mange lærere og skoler er begyndt at forholde sig både undersøgende og ansvarligt til nytænkningen. Så den 'hellige ko', du taler om, er ikke så hellig mere. Det er den i øvrigt heller ikke i Bombay.

Erik Håkonsson

lektor

Danmarks Lærerhøjskole