Storyline

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den fortløbende episke fortælling adskiller storyline fra almindeligt tværfagligt emnearbejde.

Storylinens fortælling skal være bundet til et bestemt sted (Tyskland), en bestemt tid (1933) og en række personer, som eleverne selv definerer (navn, alder, beskæftigelse, egenskaber, interesser og så videre). Eleverne laver en model af deres figur, og det er via figuren, eleverne medoplever de begivenheder eller emner, som indgår i fortællingen (for eksempel arbejdsløsheden, inflation, krigsindustri, jødehad).

Elevernes studie i matematik, litteratur, natur/teknik og så videre tager udgangspunkt i de begivenheder og steder, fortællingen passerer. Der skal bruges matematik, når eleverne laver en naturtro model af et menneske, eller hvis familien skal planlægge et årsbudget i 30'ernes inflationsplagede Tyskland. Arbejderne på en tysk våbenfabrik kan få brug for både fysik og kemi og så videre.

Det er vigtigt, at fortællingens scener eller episoder følger efter hinanden på en episk fremadskridende måde, og at der til hver episode stilles opgaver, som eleverne skal løse.