Det skal du overveje, hvis du vil være leder

Lederjobbet er både fantastisk og hårdt, fortæller konsulent fra Skolelederforeningen. Læs hendes råd, før du springer ud i lederverdenen.

Publiceret

Sådan tager du springet

Hvis du har lyst til at blive leder, råder Dorrit Bamberger digtil først at gribe fat i din egen leder, for eksempel under enmedarbejderudviklingssamtale, for at få lederens gode råd til,hvordan du kan bevæge dig mod en plads i ledelsesteamet.

Hvis din kommune har et førlederprogram, er det også en oplagtmulighed at søge det - ligesom man også kan tage en diplom iledelse, selvom man endnu ikke er leder.

Og når du er klar til at søge en lederstilling, så husk atbesøge skolen først, så du kan få en fornemmelse af, om skolensstemning og kultur passer til dig, råder hun.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du går med en lederdrøm i maven, er der et par ting, det er godt at overveje. Det fortæller konsulent ved Skolelederforeningen Dorrit Bamberger, som selv tidligere har taget springet fra lærer til leder og i dag rådgiver nye ledere for skoleledernes forening.

Overordnet i stedet for nær

En skoleleder skal have lyst til at præge skolen på et overordnet niveau. Som leder skaber man nemlig ikke resultater for eleverne 1:1 som lærerne. I stedet skaber man resultaterne ved at lede lærernes arbejde med eleverne. Derfor får man en mere overordnet rolle med afstand til eleverne.

Men det er samtidig noget af det allerbedste ved at være leder, fastslår hun: At man kan komme højt op i helikopteren, arbejde med dannelse og faglighed på et helt andet plan og se resultaterne af de visioner for skolen, man sætter i værk.

Følger folk dig?

Som leder skal du være den type, som folk lytter til og vil følge, for når du stikker en retning ud, er det vigtigt, at dine medarbejdere har lyst til at gå med dig den vej, fortæller hun. Og man er nødt til at tage ansvar og handle på de udfordringer, man ser, i langt større grad end som medarbejder, så det ansvar skal man være klar til at tage på sig - også ansvaret for personalets trivsel og udvikling.

Ledelse kræver robusthed

Skoleledere har lange arbejdsdage, stort arbejdspres og mange bolde i luften ad gangen. Det duer ikke, hvis du foretrækker at lave én ting ad gangen, for lederen skal have overblikket over hele skolen på samme tid, forklarer konsulenten.

Du skal også være robust nok til at tage imod kritik, for der vil altid være elever, forældre og medarbejdere, der er utilfredse med mange ting, og det skal lederen stå på mål for. Så overvej, om du kan tåle den modgang, råder hun.

Fra dygtig til inkompetent

En af de største overraskelser for mange nye ledere er, at man går fra at være en supergod lærer til pludselig ikke at vide særligt meget om noget som helst, fortæller hun. Mange føler sig inkompetente i starten, og det er ikke rart. Men efter et år har man været rutinerne igennem, og så går det bedre for mange.

Forbered dig på mange glæder

Selvom det er et hårdt job, er det vigtigt for hende at understrege, at det også er et virkelig spændende job. Hvor du kan se skolen udvikle sig ud fra dine ideer, og hvor du kan bringe elever og medarbejdere et sted hen, de ikke ville have været uden dig.

Man har færre kolleger end som lærer, men til gengæld scorer oplevelsen af tillid og samarbejde i ledelsesteamet tårnhøjt i foreningens seneste vilkårsundersøgelse, fortæller hun. Så man kan også se frem til et virkelig tæt og godt samarbejde i skolernes ledelsesteam.

Læs mere om ledelse på skolelederforeningen.org.

Powered by Labrador CMS