Debat

Lad bare læreren få skylden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ikke uventet lægges skylden for folkeskolens elendigheder på de dygtige, men dog så uduelige læreres skuldre. Rejseholdet, der, allerede længe før rejserne begyndte, afsværgede den delte skole og bekendte sig kritikløst til den udelte, kan selvfølgelig ikke efterfølgende lægge skylden for elendighederne over på den udelthed, som alle nok ved er en umulighed. Og så er det læreren, der med sit svigtende evidenskendskab ikke ved, hvad der virker. Men det ved eksperterne uden for klasseværelsets realverden. Læreren skal jo bare undervisningsdifferentiere. Så enkelt er det. Læreren skal bare gå op til katederet og tilpasse sin undervisning dels til den bogligt svage, dels til den dygtigste og også til alle de andre derimellem. Det skulle være til at forstå. Men det er bare umuligt at gøre. Kan et rejsehold indeholdende skolefolk virkelig ikke indse det? Og forskningen peger bevidstløst på undervisningsdifferentieringen som det undergørende middel i den skoleform, der modarbejder og umuliggør midlet. Men selv om det er umuligt at undervisningsdifferentiere i udeltheden, så skal læreren bare gøre det alligevel. Og selv om hverken rejseholdet eller forskningen aner, hvordan det gøres, bekender holdet sig blindt til troen på udeltheden som den bedste skoleform. Og så må læreren lægge krop og sjæl til syndebukrollen. Men sagen er jo, at der ikke findes nogen forskning, der har kunnet pege på noget som helst, der virker i udeltheden. Og så må lærerne stå skoleret. Og så kan man lukke øjnene for den udelte skoles udueligheder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler