Debat

Slip velfærden løs

Velfærd.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under denne positive overskrift markerede et bredt udsnit af offentligt ansatte i denne uge behovet for, at de politiske udmeldinger om sikring af velfærden ændres fra tomme løfter til konkrete tiltag. Arrangementer i København, Århus, Aalborg og Silkeborg i torsdags viste et positivt billede af en offentlig sektor med masser af virkelyst og kvalitet.

»Slip velfærden løs« er et budskab, som skal ses både i sammenhæng med de igangværende økonomiforhandlinger mellem regeringen og kommunerne og i sammenhæng med regeringens kvalitetsreform og trepartsforhandlingerne mellem regeringen og en række organisationer - herunder fagbevægelsen - om udvikling af den offentlige service.

Hvis borgerne skal have et serviceniveau, som er på højde med det, man med rette kan forvente i et moderne velfærdssamfund, er det nødvendigt, at kommunerne sikres en økonomisk vækst på niveau med det private. En væsentlig forbedring af den kommunale økonomi er derfor en forudsætning for en fortsat udvikling af velfærdssamfundet. Der er behov for konkrete tiltag, som kan mærkes i hverdagen - af såvel borgere som offentligt ansatte.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Samtidig skal der saneres kraftigt i bureaukratiet, så de ansatte mødes med tillid frem for kontrol og får reel medindflydelse. På folkeskoleområdet kunne det eksempelvis ske ved at fjerne de detaljerede krav til kvalitetsrapporter og elevplaner. En unødvendig kontrol, der flytter fokus fra lokal dialog og engagement til opfyldelse af centralistiske formkrav.

Og så skal der være råd til nyansættelser, så for eksempel kravet om rummelighed kan imødekommes med både tid og ekspertise til de børn, som inden for den almindelige undervisning har særlige behov.

Også uddannelse er et centralt tema. Taxametersystemet bør forbedres, så kvaliteten i læreruddannelsen sikres, og der bør ske en systematisk satsning på efter- og videreuddannelse. Helt akut bør der afsættes midler til uddannelse af de ikke-læreruddannede undervisere, der i dag er ansat i varige stillinger. Og lederne bør have tid og rum - og den nødvendige uddannelse og efteruddannelse - til varetagelse af skolens ledelse, ikke mindst den pædagogiske ledelse.

Endelig er der behov for en massiv satsning på forbedring af det fysiske og psykiske arbejdsmiljø samt attraktive seniorordninger, der kan medvirke til at sikre den nødvendige arbejdskraft.

Der er nok at tage fat på, hvis der skal være realitet i de mange fine ord om kvalitet.

»Der er behov for konkrete tiltag, som kan mærkes i hverdagen af såvel borgere som offentligt ansatte«