Debat

Globalisering

Folkeskolens værdigrundlag er afgørende for Danmarks muligheder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De kommende fem år vil Danmark være det bedste sted i verden at drive forretning. Det fastslår det ansete magasin »The Economist«, hvis analyseafdeling i sidste uge placerede Danmark helt i top. Ingen kan overgå os, når det gælder den politiske regulering, økonomisk stabilitet, infrastruktur og finansieringsmuligheder. Danmark er suverænt nummer et foran lande som Canada, USA, Singapore, Hongkong, Finland og Holland.

Her er noget at tage afsæt i, når statsministerens globaliseringsråd og andre lægger strategier for, hvordan vi skal tackle de udfordringer og muligheder, der ligger i internationalisering og globalisering.

Danmarks vigtigste råstof er danskerne. Derfor er analysen et cadeau til vores velfærdssamfund og til den måde, hvorpå vi har udnyttet samfundets menneskelige resurser. Den er et cadeau til uddannelsessystemet og til en folkeskole med et faglighedsbegreb, som »medvirker til den enkelte elevs personlige og alsidige udvikling«. En folkeskole, som vægter varierede undervisningsformer, der skal »svare til den enkelte elevs behov og forudsætninger«. En folkeskole, hvor lighed, selvstændighed og kreativitet er vigtige elementer gennem hele forløbet, og en folkeskole, hvor kvaliteten i undervisningen baseres på, at fagligt dygtige og engagerede lærere påtager sig ansvaret for elevernes undervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Traditionelle industrisamfund satser på fremstillingsvirksomheder, der primært konkurrerer på pris og omkostninger. Hertil svarer traditionelle tilhørende skolesystemer med ensidig fokus på central, statslig styring med snæver paratviden, test og kontrol. De vil ikke kunne klare sig i den globale konkurrence.

Hvis Danmark skal fastholde den førende position, handler det om udvikling af et videnssamfund præget af innovation, kreativitet, kommunikation, nytænkning, selvstændighed og produktudvikling i bred forstand. Derfor er der behov for, at dansk uddannelsesdebat i langt højere grad kommer til at handle om visioner og værdier. De værdier, der skal kendetegne den grundlæggende uddannelse, der er forudsætningen for udvikling af de menneskelige resurser, som skal sikre Danmark i en internationaliseret og globaliseret verden.

Vi skal selvfølgelig løse de konkrete problemer. Eksempelvis problemet med de svage læsere. Det handler om at give alle lige muligheder og undgå en opdeling i et a- og et b-samfund, der på sigt vil svække Danmarks muligheder. Men det må ikke overskygge, at de grundlæggende kvaliteter, som vores folkeskole har, er helt afgørende forudsætninger, hvis vi vil fastholde vores position i årene fremover.

Stig Andersen er næstformand for Danmarks Lærerforening