Overskueligt og overflødigt

Delte meninger om folkeskoleelevers nytte af vejledning og lektiehjælp på nettet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

24 timer er lang tid - nærmest en evighed, når man hedder Mathias, Susanne, Søren og Kenneth, går i 9. klasse og er vant til, at internet er synonymt med nu.

Fire elever på Stubbæk Skole i Sønderjylland har prøvekørt sitet www.uddannelseogjob.dk

De hæfter sig ved, at de har brug for svar her og nu. Når man sidder derhjemme over for lektierne, er det sjældent, det sker med en tidshorisont på et døgn, påpeger de og erkender dog samtidig, at de kan finde de fleste svar ved at konsultere sidens database.

De fire elever har kun småting at udsætte på hjemmesidens tilgængelighed.

Det vil lette forståelsen, hvis der var flere regneeksempler, og det kniber også med tiltroen til, at de vil kunne formulere spørgsmålene på det niveau, der er afspejlet på siden, indvender de.

Rigeligt i forvejen

'Vi har ikke brug for flere svar på, hvilke muligheder vi har for uddannelse efter folkeskolen. Vi bliver jo nærmest overdynget med materiale', siger Mathias og får nik til besyv fra de tre andre.

Den holdning deler de med deres lærer, skolekonsulent Svend Otto Jensen.

'Måske er det konservativt, men jeg vil vove den påstand, at set fra et folkeskoleperspektiv er den del af sitet, der handler om vejledning - trods den professionelle udformning - overflødig. Dels har vi her i Sønderjyllands Amt vores egen udmærkede netbaserede vejledning. Dertil kommer, at samtlige landets amter udarbejder udmærkede ikke-kommercielle vejledningshæfter, der så udmærket supplerer de landsdækkende', siger skolekonsulenten.

'Sitet må aldrig erstatte den personlige kontakt mellem lærer og elev, som jeg også vil mene er den mest effektive', siger Svend Otto Jensen, der i det stykke heller ikke er uenig med sidens ophavsmænd.

De fire elever i Stubbæk synes, det er en god idé at lade siden rumme flere fag - for eksempel de sproglige. 'Kan vi få finanserne og egnede vejledere på plads, så tilbyder vi gerne hjælp i alle fag. Noget tyder på, at latin er på vej ind, men som tingene er nu, arbejder vi alle sammen på et niveau, der er betænkelig tæt på gratis', svarer hjemmesidebestyrer Bonnie Hegner.